Bedrägerierna mot äldre tar fart igen – flera hembesök

De senaste dagarna har flera äldre i kommunen lurats på stora belopp av bedragare. Dels genom telefonbedrägerier, dels genom att bedragare gör hembesök.

I två fall lurades äldre att lämna över betalkort till bedragarna.

I två fall lurades äldre att lämna över betalkort till bedragarna.

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2024-10-04 11:05

På torsdagen får en kvinna i 90-årsåldern i Västervik telefonsamtal från Elgiganten. Man vill kontrollera ett köp av mobiltelefoner. Kvinnan blir förskräckt, men rösten i luren är lugnande. Elgigantens säkerhetsavdelning ska hjälpa till. På "säkerhetsavdelningen" kopplar man in polisen. För att stoppa bedrägeriet behöverpolisen tillgång till kvinnans betalkort.

Kort därefter dyker en civilklädd man upp hemma hos kvinnan, presenterar sig som polis och hämtar upp kortet. I efterhand visar det sig att kortet använts för kontantuttag på över 10 000 kronor. Det har även köpts två mobiltelefoner med hjälp av kortet.

Det stannar inte där. Torsdagen blev en upprivande dag för flera äldre i kommunen.

• En annan kvinna i 90-årsåldern får hembesök av flera personer som presenterar sig som banktjänstemän. Hon övertalas att lämna ifrån sig sitt bankkort. Här görs ett uttag på cirka 3000 kronor.

• Ett par i 75-80-årsåldern får telefon från en person som uppger sig vara från Svea Inkasso. Mannen får veta att en mobiltelefon köpts i hans namn. Samtalet följer ett vid det här laget känt mönster. Han kopplas vidare till en säkerhetsavdelning som övertalar honom att göra en inloggning på sin bank. På den vägen lyckas bedragarna komma över 50 000 kronor.

Bedrägeriet tar inte stopp där. Bedragarna förklarar att de behöver se över kvinnans konto också. Hon övertalas att göra en inloggning. Efteråt anar paret oråd och tar kontakt med sin bank. Banken lyckas stoppa de försök till uttag som gjorts på kvinnans konto. Mannens pengar är däremot förlorade.

Det finns lyckligtvis några historier med ett annat slut. Där bedrägerierna misslyckades.

• En kvinna blev misstänksam när ett inkassobolag ringde upp henne om en påstådd skuld. Hon förklarade helt sonika att hon inte hade tid att prata med bolaget, och lade på.

• I ett annat fall var det bedragarna som lade på luren efter att ha försökt att övertala en kvinna i 90-årsåldern att logga in med sitt bank-id. Kvinnan hade inget bank-id.

• En man i 80-årsåldern lurades att logga in på sin bank och såg sedan på datorskärmen hur bedragarna gjorde uttag från kontot. Lyckligtvis var mannen snabb i vändningarna och ringde upp sin bank som kunde stoppa överföringarna och spärra kontot.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!