Bättre tågtrafik kostar länet miljoner
För de pengarna skulle Västervik få avgång till och från Linköping varannan timme med nya, moderna tåg.
Även Stångådalsbanan, Linköping-Vimmerby-Kalmar, skulle få varannantimmestrafik. Dessutom skulle det bli direkttrafik från Kalmar till Stockholm via Linköping.
Regionförbundet hoppas att staten skulle stå för en del av kostnaden, mellan fyra och fem miljoner kronor. Resten skulle däremot landstinget få stå för.
En svår fråga är om landstinget har råd att fortsätta med tågförbindelsen mellan Oskarshamn och Berga. Förbindelsen är ett sätt för oskarshamnarna att komma vidare med Stångådalsbanan.
Det finns ett förslag att förbindelsen ska ersättas med buss.
Ska järnvägstrafiken fortsätta behöver även den sträckan få moderna vagnar.
Prisskillnaden mellan de två alternativen är fem miljoner kronor om året.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!