Projektet" Närkontakt - skola näringsliv" har kartlagt hur samverkan mellan skolan och arbetslivet fungerar idag. Alla är överens. Det måste bli bättre.
- Kalmar län är som Sveriges Norrland, säger projektledaren Mattias Olsson, Västervik Framåt. Ungdomarna flyttar ut och kommer inte tillbaka och Västervik är Kalmar läns Norrland.
- Ungdomar ska absolut se sig om i världen och gärna studera på annan ort. Men de måste veta vilka möjligheter som finns inom kommunen när de är redo att ta ett arbete efter fullgjorda studier.
- Det finns massor av spännande och mycket kvalificerade jobb här. Jobb som innebär kontakter och resor över hela världen och som i vissa fall är världsledande. Men om ungdomarna inte vet vad som finns här så kanske de söker sig till en annan kommun som inte överträffar Västerviks kommun på något sätt.
Undersökningen bygger på frågor till företagsledare, personalansvariga från arbetslivet, skolledare och politiker. Den är gjord av ett företag knutet till Linköpings universitet.
Så gott som alla är eniga om att det är viktigt att lärarna har kunskaper om det lokala arbetslivet för att förbättra kompetensförsörjningen i regionen. Nästan lika många tycker att APL - arbetsplatsförlagt lärande - är det bäst fungerande samarbetet mellan skolan och arbetslivet.
Hälften anser att utbildningen inte sker efter det behov som finns i regionen.
- Nu vet vi hur landet ligger och nu måste vi agera, säger Mattias Olsson. Det gäller att hitta strukturer som gör att vi kan ha ett ständigt pågående samtal mellan arbetslivet och skolan. Först och främst måste lärarna veta vilka arbeten och karriärer som finns att tillgå i vår kommun, sedan gäller det för dem att delge eleverna den kunskapen.
- Att välja utbildning efter nian är ett avgörande beslut, om man inte vet vilka intressanta jobb som finns i vårt närområde så är det lätt att valet görs på andra grunder.
Exempelvis skriker verkstadsindustrin efter kvalificerad arbetskraft till mycket stimulerande jobb samtidigt som utbildningsplatserna gapar tomma. Det måste vi ändra på.