Båten som egentligen är ett flygplan

Hisnande upplevelse när VT fick flyga gummibåt på låg höjd över Västervik.

Västervik2004-08-13 01:00
Med ett rytande skjuter vi fart över Verkebäcksvikens spegelblanka vattenyta.
I tio sekunder känns det bara som att åka en snabb gummibåt, men så plötsligt försvinner vattnet under oss och vi stiger brant uppåt mot skyn.
Under vår ovanliga farkost breder nu ett vidsträckt landskap alltmer ut sig.
Efter någon minut ser vi både norra Öland och Blå Jungfrun i värmediset borta i öster.
- Jag drömde aldrig om att bli flygare. Bara tillfälligheter gjorde att jag i februari i år uppe i Orsa stötte på den svenske generalagenten för denna flygande gummibåt som även brukar kallas "sjötrike", berättar i hjälmarnas intercomanläggning Västerviksbon och piloten Torgny Westerholm då vi på 150 meters höjd sveper fram över Spårö, Krokö och Idösund.
Torgny besökte Orsa tillsammans med kompisen Christer Lenner, som har stuga där.
Både Christer och Torgny tände till när grannen på ett fängslande sätt berättade om en gummibåt monterad under en hängglidare. En perfekt farkost för folk i sjöstäder.
- Vi tittade på flygbåten även på båtmässan i Stockholm och där slog vi också till och köpte en tillsammans.
Under försommaren genomgick Torgny och Christer en intensivutbildning i några veckor där de erövrade var sitt flygcertifikat för UL (Ultralätt).
- Flygbåten kostade 250000 kronor och flygutbildningen 30000 kronor per person.
- Vi fick lära oss meteorolgi, bestämmelser för civil luftfart, aerodynamik, flygplanslära och mycket annat.
Utsikten är vidunderlig och frihetskänslan enorm när vi på låg höjd svävar fram över Lucernafjärden, utan att behöva ta hänsyn till farledsprickarna, och vi vinkar tillbaka till alla människor på klippor och i fritidsbåtar.
- Frihetskänslan är fantastisk när man sitter här uppe och svävar fram likt en fågel, säger en glad Torgny Westerholm.
Vi sitter helt öppet i var sin bekväm sits, med fartvinden mot kroppen. Till och med dofter från hav och skog känns tydligt.
Det här är en verkligen en annorlunda typ av flygning, det kan jag försäkra såsom aktiv segelflygpilot sedan 40 år tillbaka .
- Vi flyger med en fart av cirka 70 kilometer i timmen, säger piloten i stolen framför mig.
Han manövrerar farkosten genom att föra den stora vingens bygel åt olika håll. Gummibåten med sina passagerare är stabilt tyngdpunktsupphängd i den ytterst säkra vingkonstruktionen.
Strax före Blockholmshålet svänger vi svagt höger, bort mot Gränsö kanal som är proppfylld med hemvändande båtfolk denna vackra onsdagskväll.
- På golfbanan börjar folk känna igen mig, skrattar Torgny när vi sveper fram över över det sjätte och femte hålet där spelarna tar en paus och vinkar till oss.
Efter en tänkt landning över Gamlebyviken, där vi sakta sänker oss ned till 10-15 meter, drar vi åter på full gas och stiger bort mot Slottsruinen och Lucernan.
- Nu tar vi för säkerhets skull lite extra höjd innan vi ger oss in över skogarna bort mot Verkebäcksviken, förklarar Torgny i mina lurar.
Efter ett flygpass på 45 minuter sänker vi oss i den varma kvällssolen sakta ned mot Verkebäcksvikens yta.
Med vår flygande gummibåt svävar vi in över Torgny Westerholms brygga och sätter oss slutligen mjukt på vattenytan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om