Båtägare blåst på ersättning
Allmänna reklamationsnämnden anser att ett företag som säljer båtar i Västervik omgående ska ersätta en kund med 10 000 kronor. Företaget sålde en båt till en kund men glömde att sätta i bottenpluggen vid sjösättningen. Men kunden får nog inga pengar, trots allt.
Efter en lång tvist har nu Allmänna reklamationsnämnden kommit fram till att köparen bör ersättas med 10 000 kronor. Men han lär nog inte få några pengar, eftersom båtföretaget inte längre finns kvar efter att begärt sig själva i konkurs.
Företaget medger att de missade bottenpluggen, men är sedan inte överens med köparen om vilka eventuella skador motorn kan ha tagit av detta.
Köparen skriver i ett brev till allmänna reklamationsnämnden att han lämnat in båten till säljaren vid flera tillfällen för att få felet åtgärdat. Motorn gick ojämnt och tjyvstannade flera gånger.Till slut vände han sig till ett annat företag som konstaterade en allvarlig skada på en cylinder på grund av otillräcklig smörjning. Köparen begärde sedan ekonomisk kompensation för för motorns värde på 26 000 kronor, samt 4 000 kronor för skador på kapellet som han påstår uppstod när företaget i Västervik hade båten inne för reparation.
Men företaget är av en annan åsikt. De menar att skadorna på cylindern mycket väl kan vara vanligt slitage på en 18 år gammal motor som gått hela sitt liv i saltvatten. Samma sak gäller kapellet, menar företaget och hävdar att värdet på ett 18 år gammalt kapell torde ligga på 0 kronor.
Avslutningsvis anser båtföretaget att saken hade varit löst för länge sedan om ägaren vänt sig till dem inom ramen för garantitiden och anser sig inte vara skyldiga köparen några pengar.
Allmänna reklamationsnämnden anser däremot att köparen bör ha rätt till ett prisavdrag på 10 000 kronor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!