Barocktoner med fjärilvingar

Så roligt och uppfriskande det kan vara. Mitt i den täta sommarströmmen av nutida, ja även rent dagsfärsk musik dyker det upp toner som var precis så dagsfärska för 400 år sedan. Och som då, precis som idag, retade gallfeber på många gamla som ville att allt skulle låta som det alltid gjort. Sådan kritik råkade både storheter som Bach och Beethoven ut för.

Barocktoner passar i Sankta Gertruds kyrka. Igår kväll kom stockholmstrion Les Papillions på besök dit för en trivsam "Musik i sommarkväll".  Från vänster Ivan Jurkovic med sin barockfagott. I mitten Linda Foster, blockflöjtist. Och till höger Kyoko Nakazawa som spelar barockoboe, den mest sällsynta klangen av de tre instrumenten.Foto Lisa Olaison

Barocktoner passar i Sankta Gertruds kyrka. Igår kväll kom stockholmstrion Les Papillions på besök dit för en trivsam "Musik i sommarkväll". Från vänster Ivan Jurkovic med sin barockfagott. I mitten Linda Foster, blockflöjtist. Och till höger Kyoko Nakazawa som spelar barockoboe, den mest sällsynta klangen av de tre instrumenten.Foto Lisa Olaison

Foto: Lisa Olaison

Västervik2008-07-18 00:07
Torsdagens "Musik i sommarkväll" i Sankta Gertruds kyrka handlade om barock, alltså musik som började tränga ut renässansmusiken sådär omkring 1500. Och själv råkade ut för liknande konkurrens när rokokon bröt sig in med lite galantare svängar på 1700-talet. Torsdagskvällens gäster var trion Les Papillons. Det ordet kan betyda en hel del, men här är det säkert fråga om fjärilar. För är det något de tre särskilt vill så är det att få flykt över musiken.Kyoko Nakazavas instrument är en barockoboe. Ivan Djurkovic spelar på en barockfagott och Linda Foster har en blockflöjt. Alla tre har gått på Musikhögskolan i Nordens Venedig - ja, det är så de kallar Stockholm i programmet.Förhandsnotiserna talade mest om italiensk musik. Men det hela började svenskt, med en Sonat av "Den svenska musikens fader", alltså Johan Helmich Roman. Även fortsättningen var svensk, kan man väl säga. Tyskfödde Henrik Philip Johnsen kom till Stockholm som 25-åring och blev så småningom, och bland mycket annat, en aktad hovorganist. Av hovorganistens allvar finns dock ingenting i den Sonat av honom som Fjärilstrion spelade. Det är riktigt lekfull, livaktig musik och förnämligt tolkad på deras intressanta, tidstypiska instrument. Sedan kom det italienska med både Antonio Vivaldi (1675-1741) och Arcangelo Corelli (1653-1713). Tidigt 1700-tal rakt igenom? Nej de båda Corelli-sonaterna är tidiga verk av honom, från 1680-talet. Det friska anslaget ger besked.För Les Papillons var Västerviksbesöket en tillfällighet, som det gillade. För det mesta spelar de annars mest i Stockholmstrakten, så här års helst ute i skärgården. Vår skärgård skulle säkert ha kunnat fånga dem!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om