Bara två veckor kvar för synpunkter på södra infart

Bara två veckor återstår för att lämna synpunkter på en eventuell södra infart till Västervik. I går hölls sista samrådsmötet innan vägutredningen slutförs.

Åke Bäckmark var mest kritisk. Han anser att samtliga förslag som presenteras blir för dyra och förespråkar att vägen dras intill järnvägen vid Kvännarens norra strand.Foto: Ellen Nielsen-Kindstrand

Åke Bäckmark var mest kritisk. Han anser att samtliga förslag som presenteras blir för dyra och förespråkar att vägen dras intill järnvägen vid Kvännarens norra strand.Foto: Ellen Nielsen-Kindstrand

Foto: Ellen Nielsen Kindstrand

Västervik2012-10-16 00:00

Bruno Nilsson, Västerviks kommun redogjorde förutsättningarna.

- En förstudie gjordes klar 2010. Just nu är vi inne i slutskedet av vägutredningen. Fram till dess att den är klar finns inga beslut om vi ska bygga södra infarten eller inte.

- Därefter ska våra politiker besluta om vi ska gå vidare med att upprätta en vägplan. Då är vi inne i ett avgörande skede. En vägplan gäller bara i fem år så om en sådan upprättas och byggstart inte skett inom den tiden så måste hela jobbet göras om, från början.

Annika Magnusson från Vectura, som gör vägutredningen, presenterade de olika alternativen.

Kostnaden för de tre alternativen varierar från 135 till 250 miljoner, då inkluderas trafikplatsen vid E 22 samt cykel- och gångväg, som i samtliga fall kostar 14 miljoner respektive tolv miljoner.

Det billigaste alternativet är det där nya infarten ligger längst norrut, strax söder om sjön Kvännaren och nuvarande infarten till Västervik. Det är också det alternativet som får flest pluspoäng när det gäller nytta i förhållande till kostnad.

Att bygga vidare från den södra infarten till hamnen - som kallas "etapp 2" är mer tveksamt när det gäller kostnad i förhållande till nyttan. Det skulle kosta 95 miljoner att bygga den anslutningen.

En kvalificerad gissning är alltså att om det ska byggas någon södra infart så blir det den billigaste, som också är bäst. Utan bro över Kvännaren kostar den 135 miljoner. Om Trafikverket står för anslutningen vid E 22 är kostnaden nere på 121 miljoner och utan cykelbana blir det 109 miljoner.

- Varför bygga cykelbanor ut till E 22 om man ändå inte kan cykla vidare där, undrade Jimmy Stoltze, utan att få något riktigt bra svar.

Han undrade också vad det kommer att kosta att bygga om det befintliga vägnätet i Västervik för att kunna svälja trafiken på den södra infarten.

- En högst befogad fråga, instämde Tage Krönlein.

- Det blir säkert aktuellt att bygga om delar av det befintliga vägnätet, men det är frågor som kan besvaras först när vi vet om det över huvud taget ska byggas någon ny infart och i så fall vilket alternativ som ska användas, svarade Bruno Nilsson.

Åke Bäckström tyckte att vägen kunde dras utmed Kvännarens norra strand.

- Den sträckningen går inte länsstyrelsen med på eftersom det finns fornlämningar där, sade Bruno Nilsson.

- Ni gömmer er bakom fornlämningar! Det borde gå att lösa. Vi har inte råd att bygga något av de alternativ som presenteras här, sade Åke Bäckström, med inlevelse.

Mötet samlade 15 intresserade i före detta tingssalen i kommunhuset.

Utställning

De olika alternativen som finns med i vägutredningen finns utställda på kommunhuset. Det går också att studera dem i detalj på kommunens hemsida. Där finns också adress för synpunkter på hela projektet. Hittills har förstudien plus vägutredningen kostat drygt en miljon kronor.

Den 22 oktober hålls en politisk diskussion om en eventuell södra infart till Västervik, som i allra bästa fall kan var klar år 2018.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!