Bara fyra av tio tåg gick under juli

De som reser på Tjustbanan har lidit av alla inställda tågavgångar i sommar.VT kan nu berätta exakt hur många avgångar det handlar om.

Karl-Johan Bodell.Arkivfoto: Anders Liljegren

Karl-Johan Bodell.Arkivfoto: Anders Liljegren

Foto: Anders Liljegren

Västervik2013-07-23 16:22

Under perioden 1 juli — 21 juli gick bara fyra av tio tåg. Och från 1 juni — 21 juli gick sex av tio tåg.

VT frågar KLT:s trafikdirektör, Karl-Johan Bodell, landstingsfullmäktiges ordförande Ulf Nilsson, och Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson om det är acceptabelt att så många tåg har varit inställda under sommaren.

Karl-Johan Bodell:

– Detta är absolut inte acceptabelt. Vi har varit i kontakt med Veolia som ska ta fram en extra handlingsplan. Vi ska träffas på måndag. Problemet har varit att de har minskat på underhållsarbetet under sommaren. Men det har inte hållit och det har lett till att fordon har varit ur trafik. Nu ska de redovisa varför det inte har fungerat.

Vad hoppas du att mötet ger?

– Fordonen står stilla, och Veolia menar att det har att göra med reservdelsbrist, men det anser vi inte är en acceptabel förklaring. Itinotågen som vi har på Tjustbanan går även i Jönköpings län och där fungerar de, där rullar de hela tiden. Varför fungerar det inte i Linköping? Banorna i Jönköping är på det stora hela inte sämre än den på Tjustbanan. Det är Veolia som har ansvaret. I Jönköping är både tågleverantör och underhållare samma aktör, Bombardier. Vi har Veolia och de kontrakterar ett annat underhållsföretag. De är många aktörer inblandade och det är besvärande. Fordonsproblemen kan hamna mellan stolarna.

Hur ser det ut inför framtiden?

En upphandling pågår som kommer att vara helt klar i december, 2014. Vi vet inte i dag vilka som kommer att vara underhållare. Men det vi vet är att vi kommer att ha direktkontakt med dem då, vilket kommer att innebära förbättringar.

Ulf Nilsson:

– Detta är märkligt. Det här är inte bra. Det är problem med vagnparken, man jobbar med att få igång den. Det har varit slarv med underhållet, och vi vet att entreprenören tidigare inte har skött det här.

I Jönköping går tågen som de ska, trots att det handlar om samma fordon som på Tjustbanan, hur går det ihop?

– Där är både underhållare och leverantör samma aktör, Bombardier. Detta är tilltalande. Det här är saker som måste handlas om enligt lagen om offentlig upphandling. Jag vet att Jönköping är nöjda med sin lösning.

Harald Hjalmarsson:

– Det är pinsamt dåligt att det varit så många inställda tåg. Det har också framförts till KLT och ett möte är inbokat när alla är tillbaka från semestern. Jag hoppas verkligen att vi får till en lösning.

Tågavgångar på Tjustbanan

Perioden 1 juni — 21 juli: 64,6 procent av 741 inplanerade avgångar genomfördes.

Perioden 1 juli — 21 juli: 42 procent av 310 inplanerade avgångar genomfördes.

Källa Trafikverket och KLT.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om