Banverket berett satsa på Tjustbanan

"Det kan bli både mer och mindre än 200 miljoner kronor".

Banverket är positivt till Tjustbanan mellan Västervik och Linköping varför banan kan komma att rustas upp. Foto: ANDERS STEINER

Banverket är positivt till Tjustbanan mellan Västervik och Linköping varför banan kan komma att rustas upp. Foto: ANDERS STEINER

Foto:

Västervik2002-09-11 06:00
Banverket är positivt till Tjustbanan mellan Västervik och Linköping.
Det säger Ingrid Jarnryd, informatör på Banverket region öst i Sundbyberg.
Enligt vad VT erfar har Banverket föreslagiten satsning på 200 miljoner kronor på Tjustbanan mellan Västervik och Linköping.
- Det kan bli både mer och mindre än 200 miljoner, säger Ingrid Jarnryd. Men det är för tidigt att säga hur mycket pengar som ska satsas.
Mer än så vill hon inte avslöja av siffrorna i det arbetsmaterial som Banverket håller på att utreda på uppdrag av regeringen.
- Det är så mycket som kan förändras på vägen.
Hur den framtida tågtrafiken på Tjustbanan kommer att se ut avgörs nästa månaddå den pågående upphandlingen ska vara klar.
Just nu pågår också ett febrilt arbete vid landets fem banregioner. Man arbetar fram förslag på hur de 100 miljarderna, som regeringen anslagit åt järnvägstrafiken de kommande 15 åren, ska fördelas.
I östra banregionen arbetar sex personer heltid med projektet, men det är långt fler anställda som påverkas av regeringens uppdrag.
Man tar bland annat hänsyn till utredningar och önskemål som kommit in från de olika regionerna. Tjustbanan är långt ifrån ensam om att vara i stort behov av en upprustning.
- Det finns stora behov överallt. Därför är det viktigt att pengarna används så att de skapar största möjliga nytta, säger Ingrid Jarnryd.
Hon berättar att det bara i östra banregionen, där Tjustbanan och Stångådalsbanan ingår och som också omfattar järnvägsnätet i Mälardalen och Östergötland finns förväntningar om åtgärder för cirka 60 miljarder kronor.
- Och vi är bara en av fem banregioner. Det kommer minst sagt att bli hård konkurrens om pengarna.
Fram till årsskiftet ska man på Banverket arbeta med förslagen som sedan ska sammanställas till en nationell plan som i sin tur ska ut på remiss till berörda kommuner. När kommunerna har sagt sitt ska planen fastställas av regeringen. Pengarna kommer att delas ut med start 2004.
Enligt ett pressmeddelande från Östra banregionen kommer åtgärder som bidrar till bättre tågtrafik i Mälardalen att ges hög prioritet. Hit hör åtgärder på Svealands- och Mälarbanan. Även den planerade Ostlänken mellan Linköping och Stockholm kommer högt upp på Banverkets önskelista.
- Men vi kommer också att satsa på regionala järnvägar som kan bidra till en positiv regional utveckling, säger Ingrid Jarnryd.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om