Axelsson-affären väcker många frågor

De senaste dagarnas rapportering och diskussion om medieprogrammet kommenteras i dagens kolumn av Ola Mårtensson.

Kenneth Hardy Axelsson (FP)                 Arkivbild: Ellen Kindstrand

Kenneth Hardy Axelsson (FP) Arkivbild: Ellen Kindstrand

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2009-02-11 00:07
Det kanske är lite väl långt att gå, att kalla de senaste dagarnas kommunpolitiska turer för en affär. Men vore Västerviks-Tidningen en förmiddagstabloid á la Aftonbladet, hade dessa turer kring Kenneth Hardy Axelsson säkert kallats så, Axelsson-affären. Affär eller skandal, sådant är tydligen det säljande språkbruket.Den mediala delen av Axelsson-affären startade i lördags med nyhetsartiklar och en ledarartikel i ämnet. Sedan dess har flera ytterligare artiklar publicerats, både på nyhetsplats och på insändarplats. Affären innehåller och väcker väldigt många frågeställningar. Många är av typen: Vem gjorde vad? Vem sa vad till vem? Vem i hela världen kan man lita på? Två övergripande frågor framträder: Det gäller Axelssons roll som politiker i kombination med att han är tidigare lärare på skolan och det gäller kritiken av medieprogrammet.På den första frågan har vi delvis fått ett svar. Förvaltningsjuristen på barn- och utbildningsnämnden, Anders Elmström menar att det inte finns några riktlinjer för hur mycket en politiker får engagera sig i ett visst fall. I grund och botten innebär detta således att gränserna sättes av politikerns egen moral och rättskänsla.På den andra punkten råder delade meningar. Hardys version och gymnasiets framstår som hämtade från två olika världar. Några elever har uttalat sig till medieprogrammets fördel, liksom gymnasiechefen, rektorn och den programansvariga läraren på medieprogrammet. Samma personer menar också att Axelsson inte handlat som han borde i egenskap av nämndsledamot, de menar att han hängt ut programmet och enskilda lärare. Hardy själv anser sig ha handlat utefter sin moral och sitt samvete. Han vill uppmärksamma brister i utbildningen.Det är verkligen svårt som att uttala sig om någon om vems bild av medieprogrammet som är den riktiga, för bilderna är så olika.Två scenarior - vilket ligger närmast sanningen?Medborgaren Axelsson engagerar sig politiskt för att komma till rätta med utbildningspolitiken i Västervik. Med stort engagemang utmanar han etablissemanget på gymnasiet och säger sanningar som ingen vågar stå upp för.Medborgaren Axelsson engagerar sig politiskt för att komma åt människor som arbetar på skolan som han av olika anledningar inte trivs med och i förlängningen har han som mål återinträda som lärare på skolans medieprogram.Inom Moderaterna i kommunen har man en policy att inte tillsätta ledamöter som arbetar inom skola, vård etc i respektive facknämnd. Om detta skriver moderaternas gruppledare i kommunfullmäktige, Eva Ahlström på insändarplats i dag. Det är ett vettigt sätt att undvika att situationer som denna uppstår. Samtidigt är det en balansgång. En engagerad lärare kan ju vara en stor tillgång i det politiska arbetet med skolfrågor. I detta har våra partiorganisationer en tydlig och viktig roll att spela, att kanalisera ett sakpolitiskt engagemang utanför nämndsarbetet. Kanske är det sådana gränser vi ska ha för att undvika missförstånd och misstankar om att handla i egenintresse. Man kan ju vara engagerad i sakfrågorna utan att sitta i en politisk nämnd.Om man vill vara illvillig kan man också se reaktionerna på Kenneth Hardy Axelssons artikel som ett handlande utifrån sitt egenintresse. Samtliga har skolans rykte att försvara. Dessutom: eleverna skriver för att stötta sina lärare, lärarna för att stötta och få good will hos rektorn och rektorn för att gymnasiechefen ska vara nöjd med hans arbete. Det handlar om beroendeförhållanden lärare - elever, anställda - chefer. Nya frågor väcks. Hur långt är man beredd att gå i att kritisera sina överordnade? När medborgaren blir politiker är det ett tungt ansvar som läggs på denna persons axlar. Då gäller det att partiorganisationen har ett regelverk eller ett arbetssätt som stöttar ledamoten i sitt arbete. Det är så nya medborgare engagerar sig politiskt, det är så man arbetar för att hindra och förebygga att fritidspolitiker går för långt eller att fritidspolitiker misstänkliggörs att ha syften som kan vara tveksamma och som kanske inte ens finns. Det borde ligga i partiernas intressen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!