Avrostning av räls och förare

Till helgen startar Smalspårstrafiken säsongen 2005.

Foto: ANDERS STEINER Det var mycket tätt mellan tågavgångarna från Västervik på torsdagen. Anledningen var att Smalspårstrafiken körde rälsen blank mellan Västervik och Jenny inför trafiksäsongen 2005, som drar igång nu i helgen.

Foto: ANDERS STEINER Det var mycket tätt mellan tågavgångarna från Västervik på torsdagen. Anledningen var att Smalspårstrafiken körde rälsen blank mellan Västervik och Jenny inför trafiksäsongen 2005, som drar igång nu i helgen.

Foto:

Västervik2005-04-08 00:25
Tågtrafiken till och från Västervik var ovanligt intensiv under torsdagen. I stort sett varje halvtimme avgick eller ankom en rälsbuss till järnvägsstationen. Det hela var dock bara en skenmanöver.
- Vi måste köra lite avrostning inför den sommarsäsong som inleds i helgen, berättar lokföraren Mikael Lövstedt.
Det är inte bara smalspårets lokförare som behöver avrostas.

På torsdagen var det framför allt den "tredje skenan" som skulle blankas upp för att det ska bli säker kontakt i Banverkets automatiska övervakningssystem. Den tredje skenan är den räl som ligger mellan de båda yttre skenor som utgör normalspår.
- Det reguljära järnvägsspåret och vårt smalspår har gemensam ytterskena ut till Jenny station.

- Mellan skenorna i det så kallade normalspåret, som har 1435 mm spårvidd, ligger en tredje skena som tillsammans med den gemensamma ytterskenan bildar smalspåret med 891 mm spårvidd. Det är tre gamla svenska fot.
- Skenan har rostat en del i vinter och behöver köras lite blank. Det är Banverket som beställt en noggrann kontroll av att alla signalsystem längs sträckan Västervik-Jenny station fungerar inför säsongstarten.

- På fjärrövervakningen i Norrköping ska de kunna se oss hela tiden som en liten ljusprick som förflyttar sig längs banan, berättar Mikael Lövstedt när vi till ljudet av det gamla klassiska skarvdunket vaggar fram i 55 km/tim med den nyrenoverade rälsbussen från 1955.
Rälsbussens motor är på 150 hästar, det vill säga mindre än många personbilar, men eftersom det är en lågvarvig diesel så blir råstyrkan en helt annan.

Längs hela sträckan mellan Västerviks station och Jenny finns dubbla uppsättningar av alla ljussignaler. En för normalspåret och en för smalspåret. Allt måste fungera så att två tåg aldrig kan mötas ute på denna sträcka.
Nu till helgen startar Smalspårstrafiken sina boknings-/chartertåg för säsongen. Den 1 juli startar den reguljära tågtrafiken till och från Hultsfred, med flera dagliga turer.
Om det inte blir för torrt och brandfarligt i terrängen kommer även Smalspårstrafikens båda, nästan hundra år gamla ånglok att köras en hel del under sommaren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om