Avis utmanar kommunen

VT:s granskning av kommunens interna hyrbilslösning visar att Avis kan vara det billigare alternativet. - Kommunen kan inte hålla det lika billigt som vi, säger Stanley Fallsjö på Avis i Västervik.

Avis står för kostnaderna själva. Kommunen har hållkostnader som skattebetalarna får står för, menar Stanley Fallsjö på Avis. Foto: Ola Axman

Avis står för kostnaderna själva. Kommunen har hållkostnader som skattebetalarna får står för, menar Stanley Fallsjö på Avis. Foto: Ola Axman

Foto: Ola Axman

Västervik2012-08-20 00:00

Jobbar du på kommunen och vill i tjänsten hyra en bil i ett dygn, och kanske behöver du köra 50 mil, då ska du enligt dagens regler vända dig till kommunens korttidsuthyrning. Kommunen har dessutom ett offentligt upphandlat avtal med biluthyrningsföretaget Avis.

- Alla resor ska bokas via bilpoolen. Skulle det inte finnas bilar internt så åligger det bilpoolen att skaffa fram bilar från Avis, berättar kommunens ekonomichef Anders Björlin.

Stanley Fallsjö som driver Avis i Västervik berättar att innan kommunens korttidsuthyrning kom igång hyrde kommunen bilar av Avis för 1 miljon kronor (2010-2011). I dag, efter att korttidsuthyrning tog fart, hyr kommunen fordon för cirka 10 000 kronor per månad.

- Man reser inte mer än så här. Fordonsenheten har inte tagit kunder från Avis, säger Kenneth Andersson på trafikenheten.

Men vem erbjuder egentligen det billigaste alternativet, Avis eller kommunen? Vilken lösning är bäst för skattebetalarna?

När trafikenheten hyr ut bilar internt debiteras den enhet som hyr.

Det finns tolv bilar som kan hyras, elva av dessa tillhör klassen mellan kombi och en av dem är en liten sedan. Det finns även två minibussar samt en släpvagn.

Kostnaden för att hyra bilarna följer ett timpris som ändras beroende på hur länge bilen hyrs. Ju längre bilen hyrs desto mindre är timpriset. Ett exempel: Hyrs bilen upp till fyra timmar är timpriset 60 kronor, men hyrs bilen från fyra till sju timmar är kostnaden 45 kronor i timmen. Och så vidare. Från 73 timmar och längre hyrs bilen för tio kronor timmen.

Utöver denna kostnad tillkommer bränslekostnaden på 14 kr/mil.

Dessa två kostnader: bränslekostnaden samt timpriset betalar den enhet som hyr fordon.

Den totala kostnaden för kommunen att ha dessa bilar - en kostnad som inkluderar inköps-, service-, försäkrings- och den administrativa kostnaden, den så kallade hållkostnaden, är, enligt Björlin inkluderad i timpriset. Se nedan.

Några exempel på vad det kostar att hyra bil internt på kommunen. Detta är vad enheten betalar till trafikenheten när den hyr.

Kostnaden för en mellan kombi:

Hyrtid 48 timmar, körsträcka 50 mil. Kostnad: 1276 kr.

Hyrtid åtta timmar, körsträcka 30 mil. Kostnad: 660 kr.

Hyrtid två timmar, körsträcka 3 mil. Kostnad: 162 kr.

(Källa: Trafikenheten, Kenneth Andersson).

Priserna nedan som Avis har är de enda kostnaderna som kommunen behöver betala enligt avtal. Alla service- och inköpskostnader, med mera, står Avis för vilket innebär att dessa inte faller på skattebetalarna. VT kan redovisa två olika priser från Avis, för mellan kombi och mellan sedan.

Hyrtid 48 timmar, körsträcka 50 mil (mellan sedan): 1062 kr.

» Samma hyrtid och sträcka (mellan kombi): 1400 kr.

Hyrtid åtta timmar, körsträcka 30 mil (mellan sedan): 566 kr.

» Samma hyrtid och sträcka (mellan kombi): 755 kr.

Hyrtid två timmar, körsträcka 3 mil (mellan sedan): 203,4 kr.

» Hyrtid två timmar, körsträcka 3 mil (mellan kombi): 265,4 kr.

(Källa: Avis, Stanley Fallsjö).

VT:s granskning visar att den som arbetar på kommunen som vill köra en längre sträcka och är beredd att köra en mellan sedan, väljer det billigare alternativet med Avis.

Men för den enhet som vill hyra en mellan kombi, visar VT:s granskning att kommunens egen uthyrning, är billigast.

Stanley Fallsjö är övertygad om att det han erbjuder, i det långa loppet, blir det billigare alternativet.

- Vi levererar bilen till startplatsen. Och om en bil skulle gå sönder i Kalmar ordnar Kalmarkontoret fram en ny bil. Har kommunen någon sådan lösning?

Alla delar av kommunens trafikverksamhet ska utsättas för extern konkurrens när så är befogat. Detta kan man utröna i ett sammanträdesprotokoll från kommunstyrelsen från 11 oktober 2010.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om