Automater allt mer populära i Sverige

Automatväxeln är på väg tillbaka med stormsteg. Förra året såldes över 56 000 nya bilar med automat. Andelen automatväxlade bilar har vuxit snabbt de senaste åren, en trend som verkar hålla i sig.

På väg tillbaka. Försäljningen av automatväxlade bilar ökar. Anledningen, tror bilbranschen, är att de nya automatlådorna är mer energisnåla än tidigare.Foto: Fredrik Persson/Pressens Bild

På väg tillbaka. Försäljningen av automatväxlade bilar ökar. Anledningen, tror bilbranschen, är att de nya automatlådorna är mer energisnåla än tidigare.Foto: Fredrik Persson/Pressens Bild

Foto:

Västervik2005-08-09 00:25
- Ja, vi märker helt klart att automatväxeln är efterfrågad. Kunderna har upptäckt att dagens automater är lika bra som manuella lådor, säger Bo Larsson på Volvo personvagnar.
Under några år i slutet av 70-talet såldes var femte ny bil med automatväxel. Det blev dock en kort tid av framgång. Det är först under senare år som försäljningen tagit fart på allvar och återigen är var femte ny bil som säljs automatväxlad.
- Den tekniska utvecklingen har gjort att dagens automatlådor inte drar mycket mer drivmedel än manuella växellådor, i vissa fall till och med mindre. Med de nya lådorna får man dessutom ut lika bra effekt av motorn som med manuella lådor.

Det är enligt Volvos presschef Bo Larsson några av skälen till att allt fler Volvokunder väljer automatväxlade bilar. För det är just i de övre prisklasserna som kunderna i högst grad väljer automatväxlade bilar.
Lite generellt kan man säga att ju större och dyrare bil, desto vanligare med en automatväxel. Något som kan hänga samman med att det ofta är kunder över 50 som köper dessa bilar och som väljer automat av bekvämlighetsskäl.
- Eftersom automatväxeln oftast är ett tillval så konkurrerar den med andra tillval. Då tror jag att många kunder hellre väljer annat än automat, säger Ulf Roos, teknisk chef på branschorganisationen Bil Sweden.

Dessutom är det en krass ekonomisk fråga.
- Problemet har ju varit att en automatväxel inte värderas alls på begagnatmarkanden. Medan man får betala extra för den när man köper ny bil kan det nästan vara så att folk inte törs köpa bilen efter 15 000 mil. Folk är rädda att automatlådan ska gå sönder, säger Mikael Stjärna, journalist på tidningen Teknikens Värld.
Men även här börjar marknaden förändras.
- På begagnade Volvobilar börjar vi märka att automatväxlade bilar är dyrare än andra. Det är en positiv utveckling, för det innebär att förtroendet för automaten har vuxit ganska kraftigt. Det bidrar säkert till att fler vågar välja automat på sin nya bil, säger Bo Larsson.

För många är automatväxeln förknippad med högre bensinförbrukning och växlar som inte hoppar i riktigt när de ska. Båda de problemen är i mångt och mycket lösta.
Bensinförbrukningen är enligt Ulf Roos i stort sett densamma för bilar med automat respektive manuell låda.
- Ja, det skiljer i stort sett ingenting. Det tror jag varit den största orsaken till att automaten aldrig blev riktigt populär i Sverige.
Men Mikael Stjärna håller inte riktigt med.
- Nej, det skiljer nog ofta någon deciliter milen i bensinförbrukning, så nog märks det lite i plånboken. Däremot kan jag inte se någon tekniskt orsak att inte välja automat. Det är bekvämt och bilarna växlar mjukt samtidigt som accelerationen i princip är lika bra som på en manuellt växlad bil, säger han.

Med drygt 21 procent av alla nya bilar utrustade med automat ligger Sverige lite i egen klass i Europa. Visserligen är vi långt från USA där över 85 procent av alla nya bilar är automatväxlade, men samtidigt har automaten här betydligt större marknadsandel än i exempelvis Tyskland och Italien.
- Där är storsäljarna de mindre bilarna, inte som i Sverige där Volvo och Saab och andra större modeller dominerar. Det är förklaringen till att det säljs mer manuellt växlade bilar där, säger Ulf Roos.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om