I år handlar det om sammanlagt åtta barn, alltså i skolåldern och under 18 år, som inte dykt upp till terminsstart antingen till vårterminen eller höstterminen.
I alla dessa fall har socialtjänsten i Västervik undersökt varför barnen inte dykt upp och i samtliga handlar det om familjer som har flyttat utomlands, men missat att ändra sin folkbokföringsadress.
– För det mesta när barn inte dyker upp vid skolstarten så får vi in en orosanmälan via skolan och deras skolpliktsbevakning. Då har de redan gjort försök med att få kontakt med vårdnadshavare, men inte lyckats, säger Camilla Lindersson.
– Får vi kontakt med vårdnadshavare informerar vi om att de måste ändra adress, säger Jenna Oskarsson.
Camilla Lindersson är 1:e socialsekreterare och Jenna Oskarsson är socialsekreterare i mottagningsgruppen på myndighetsenheten i Västervik. De tar hand om orosanmälningar som kommer in angående barn.
Ibland kan det hända att socialtjänsten får information från annat håll, men för det mesta är det skolan som uppmärksammar när ett barn inte kommer till skolan.
När det kommer in en orosanmälan gör socialtjänsten alltid en bedömning av om barnet har behov av ett akut skydd. Om inte så har de 14 dagar på sig att fatta ett beslut om det ska inledas en utredning. Under de 14 dagarna görs en så kallad förhandsbedömning.
– Inom ramen för förhandsbedömningen gör vi kontaktförsök med vårdnadshavare och möjligen med anmälaren om det är något som behöver förtydligas. Men innan det har tagits ett beslut om att inleda en utredning får inga yttre kontakter tas, förklarar Jenna.
Det innebär att de alltså inte kan prata med grannar, eller vänner till barnet eller föräldrarna.
– Ibland kan vi bli tvungna att inleda en utredning för att kunna få kontakt med familjen och se om de behöver stöd eller skydd, säger Camilla.
Om det finns anledning att misstänka att ett barn förts bort mot sin vilja, i syfte att till exempel giftas bort, har socialtjänsten särskilda rutiner, ofta sker samverkan med polis och andra sakkunniga, förklarar Camilla.
Hon tycker att personalen har kompetens för att ta hand om ärenden av det här slaget, även om de förekommer relativt sällan och berättar att alla bedömningar övervägs noggrant innan de kommer till ett beslut.