Fred Bergholtz i Edsbruk är en av dem som fortfarande saknar fast telefon och bredband efter det kraftiga åskvädret för ett par veckor sedan. Han säger att det har blivit besvärligt sedan bredbandet försvann.
- Vi har inte kunnat betala räkningar eller ens se hur mycket pengar vi har på kontot. Det är fem mil in till staden från oss och det är en resa man gärna inte gör om man slipper. Vi bör få telefonen lagad den här veckan men vi vet inte hur det blir.
Fred säger att Telias insatser inte räcker och att de borde betala en straffavgift som elbolagen gör.
- Elbolagens service blev bättre sedan de började betala. Att inte ha telefon eller internet är ett jäkligt stort problem för oss på landsbygden, det beror alla här ute.
Elisabet Adolfsson bor också i Edsbruk och hon har, liksom Fred Bergholtz, inget bredband. Telefonen går att ringa på men det tjuter i luren.
- De har konstaterat att det är en kortslutning i ledningen in till huset. 9e augusti är det sagt att jag ska få det lagat och det är alldeles för länge.
Elisabet tycker att Telias kundtjänst lämnar mycket att önska.
- Det är hopplöst att komma fram till dem om man behöver hjälp och när man väl gör det säger de att de jobbar på felen men det gör de inte. Jag tror inte att de har folk helt enkelt.