Arla foods på väg tillbaka i Mellanöstern
Under början av 2006 drabbades mejeriföretaget Arla foods av en konsumentbojkott som har kostat cirka 500 miljoner kronor.
Påverkas inte. Produktionen vid Arlas fabrik i Vimmerby har inte påverkats av bojkotten.
Foto:
Nu ett år efteråt är man enligt kommunikationschefen Katarina Malmström på väg tillbaka.
- Vi har återtagit 60 procent av marknaden. Bäst har det gått i de västvänliga länderna i Mellanöstern; Förenade arabemiraten och Bahrain. Fabriken i Saudiarabien kör redan för fullt och vi har återanställt våra danska medarbetare som blev friställda vid bojkotten.
Att man nått så pass bra resultat beror dock till stor del på att man sålt många produkter till lägre priser. Försäljningen i början på året gick så trögt att man tvingades lansera en mängd kampanjer där man erbjöd smör och ost till lägre priser.
Man hoppas att vara tillbaka på 100 procent till nästa årsskifte. Bojkotten har i så fall medfört en tillbakagång på två år på en av Arlas foods största marknader. Den har inneburit en förlust på 50 000 kronor för var och en av Arlas 10 000 ägare.
Arla foods håller nu som bäst på att bryta sig in på en ny marknad i den muslimska världen; Algeriet. Landet har en stor mjölkonsumtion och den inhemska produktionen klarar inte efterfrågan. Här lanserar man sitt mjölkpulver genom kampanjer i TV, radio och tidningar samtidigt som 90 000 produktprover kommer att delas ut.
- Algeriet är, liksom övriga Nordafrika, en tillväxtmarknad som hamnat i skymundan av utvecklingen i Asien. Vi ser stora möjligheter att skapa en bra affärsverksamhet här, säger Frede Juulsen, ansvarig för mjölkpulververksamheten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!