Arga klagomål på tågtrafiken
I måndags tvingades morgonpendlare i Överum att vänta närmare en och en halv timme på tågstationen, innan en ersättningsbuss nådde fram. På tisdagsmorgonen var det nästan lika illa, då tog det 45 minuter innan ersättningsbussen mot Västervik kom.
Det säger Gullmar Malmström från Karlstorp, Överum, som är mycket irriterad på de kraftiga förseningarna i tågtrafiken. Varje dag pendlar hans fru och son med tåg till jobb och skola i Västervik. I vinter har de vid flera tillfällen fått vänta länge på att de inställda tågen ska ersättas med bussar.
- Det har varit av och till med tågtrafiken i vinter, men nu har det blivit förskräckligt, säger Gullmar Malmström.
I Överum finns ingen vänthall för resenärerna, så de måste stå ute på perrongen och vänta på tågen, som eventuellt kommer. KLT som sköter kollektivtrafiken i länet skyller problemen på sina samarbetspartners SJ och Östgötatrafiken.
- Jag har hört att det var strul i morse och man inte fick igång tåget från Linköping, säger Karl-Johan Bodell, vd för KLT. Man satte då in en buss som blev försenad och försent tog man kotakt med reseledningen i Högsby. Vi på KLT gör ingen åtgärd förrän vi får en beställning från SJ att skicka en buss.
Bodell har varit i kontakt med Östgötatrafiken och de ska tillsammans med SJ utreda hur tågtrafiken till Västervik sköts.
- Det är SJ som gjort fel och det enda vi vet är att bussen av någon orsak blev försenad.
Ytterligare en tråkig sak för pendlarna från Överum är att sträckan klassas som SJ:s egen trafik, vilket gör att KLT:s resegaranti inte gäller.
- SJ:s resegaranti är att man ska komma fram, KLT:s är att man ska få ersättning om man kommer 20 minuter försent. Större förseningar är inte acceptabelt för en pendlare, säger Bodell.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!