â FörsĂ€ljningen av elcyklar har ökat vĂ€ldigt mycket, sĂ€ger Andreas Jalminger pĂ„ Motorsport, som just nu hĂ„ller pĂ„ att öppna upp i Tjust cykel och motors gamla lokaler mitt emot Corner.
Anders Jalminger berÀttar att intresset för elcyklar har ökat markant för varje Är, nÄgot som Àven cykeltillverkarna har tagit till sig.
â I början hade de kanske bara nĂ„gon enstaka modell. Nu finns massor av modeller och ofta Ă€ven i flera olika fĂ€rger, sĂ€ger han.
Bland annat finns Crescent, Marvil, Monark, Scott, Trek och Skeppshult som elcyklar. Motorsport kommer Àven sÀlja Cargobikes elcyklar och cyklar frÄn Eco Ride. Cykelföretaget Pilen, frÄn Gamleby, hÄller ocksÄ pÄ att utveckla en elvariant av sina cyklar.
â Vi har provcyklat prototypen. Den var fin, sĂ€ger Anders Jalminger.
En elcykel har en hjÀlpmotor, som gÄr i gÄng nÀr man trampar. För de vanligaste modellerna gÀller att ju fortare du trampar, desto mer hjÀlp fÄr du av motorn. Det finns Àven cyklar som kÀnner av hur mycket kraft man trycker ner tramporna med och reglerar hjÀlpen dÀrefter.
Det finns tre olika driftsÀtt, framhjulsdrift, bakhjulsdrift och en variant dÀr motorn sitter i vevpartiet, vid tramporna. Enligt de cykelhandlare, som förutom Motorsport Àr Cykelwik och Bengtssons motor & fritid i VÀstervik, som tidningen pratat med mÀrker man skillnaden mellan vevpartidriften och de andra tvÄ varianterna.
â Man fĂ„r en mjukare hjĂ€lp. Med framhjulsdriften kan det dra ivĂ€g lite hĂ€ftigt framĂ„t, dĂ„ man fĂ„r vara försiktig, sĂ€ger Elisabet Sandberg pĂ„ Cykelwik.
â Men det Ă€r otroligt roligt att cykla pĂ„ en elcykel, det kan man inte sĂ€ga nĂ„got annat.
Elcyklarna har ocksÄ gjort det möjligt för mÄnga Àldre, som inte lÀngre har kraft och ork att cykla uppför en brant backe pÄ en vanlig cykel, kan komma ut och cykla igen.
â DĂ„ Ă€r det suverĂ€nt med en elcykel, sĂ€ger Anders Jalminger.
â Det Ă€r ocksĂ„ mĂ„nga som pendlar till jobbet som vĂ€ljer elcykel, folk som gjort knĂ€operationer dĂ€r det Ă€r bra att cykla, det finns till och med mountainbikes och hybridcyklar som elcyklar numera.
PÄ Bengtssons har man ocksÄ sÄlt en hel del elcyklar den senaste tiden.
â Det har varit en uppĂ„tgĂ„ende trend de senaste Ă„ren. Och intresset ökade Ă€nnu mer i och med elcykelpremien, sĂ€ger Andreas Jeansson.
Premien innebĂ€r att den som köper en elcykel kan ansöka om en premie pĂ„ 25 procent av inköpspriset, men max 10â000 kronor.
â Det finns cyklar i alla prisklasser frĂ„n omkring 7â000 kronor och upp till 80â000, sĂ€ger Anders Jalminger.
Och för den som vill ha en med vevpartidrift sĂ„ blir det till att punga ut med runt 20â000 kronor.
Det viktigaste tycker Anders Jalminger Àr att man kommer in och provcyklar, för att kÀnna hur det kÀnns. Vilken typ av cykel som passar bÀst kan variera mycket och dÀrmed ocksÄ priset. Eftersom cykeln Àr en stor investering tycker han det Àr viktigt att det blir rÀtt.
â MĂ„nga som kommer in och har tĂ€nkt köpa den billigaste Ă„ker Ă€ndĂ„ hem och tĂ€nker till nĂ€r de har provat andra.
Alla tre tycker det Àr roligt att elcykeln utsetts till Ärets julklapp, men Àr lite tveksamma till om det verkligen Àr nÄgot man köper till nÄgon som en julklapp.
â Det blir ju ingen diskret julklapp i sĂ„ fall, sĂ€ger Elisabet Sandberg.
â SvĂ„rinslaget. Det lĂ€r gĂ„ Ă„t en del papper, sĂ€ger Anders Jalminger.
â Men det hĂ€nder att vi slĂ„r in cyklar, sĂ„ det ska vi nog lösa i sĂ„ fall! sĂ€ger Andreas Jeansson.