Arbetsmiljön ska bli bättre i hemtjänsten

Arbetsmiljöverket efterlyser bättre rutiner i Västerviks kommun.

Västervik2004-12-31 00:25
Hur är arbetsmiljön för de som har andras bostäder som arbetsplats? Arbetsmiljöverket genomför just nu en genomgång av hemtjänsten i svenska kommuner. Under hösten har man träffat flera hemtjänstgrupper i Västerviks kommun och diskuterat möjliga problem.
Av slutrapporten behövs det insatser på flera punkter.
? Det finns ett antal arbetsmiljöbrister som kan leda till ohälsa för personalen som arbetar inom hemtjänsten om inte problemen rättas till, skriver handläggaren Birgitta Bernhardsson till Västerviks kommun.

Ett område där kommunen måste arbeta fram enhetliga rutiner för är riskbedömning. Enhetscheferna som är de som har arbetsmiljöansvaret har inte möjlighet att besöka alla hem som hemtjänstens personal jobbar i. I dag fungerar det så att personalen stöter på hos sina chefer om de anser att något måste åtgärdas i en bostad för att arbetsuppgifterna ska kunna utföras. Det finns inga utarbetade rutiner för hur den typen av riskbedömning ska gå till.

Ett exempel kan vara hem där hemtjänsten måste utföra tunga lyft.
? Där ska det finnas lämpliga hjälpmedel för förflyttning, skriver arbetsmiljöinspektionen.
Till skillnad från många arbetsplatser räcker det inte bara med att chefer och personal är överens, omsorgstagarna måste också vara införstådda. Hemtjänstens arbetsplats är ju någons hem.
Vid inspektionerna har man diskuterat hur man ska hantera problem som kan uppstå till exempel om en gamling har en säng som är alldeles för låg när tunga lyft ska göras och gamlingen inte vill ha in en mer lyftvänlig säng i sitt hem.

Hemtjänstpersonalen kan hamna i andra dilemman. Vad ingår i ens arbetsuppgifter, och hur tillmötesgående ska man vara? Många gamla har synpunkter på vad som ska utföras och hur det ska göras.
Arbetsmiljöverket uppmanar Västerviks kommun att vara tydliga med vilka arbetsuppgifterna är. Risken är att det kan bli konflikter mellan arbetskamrater om det inte sägs tydligt vad som ingår i arbetet.

Andra svåra situationer kan uppstå i hem där det finns risk för hot eller våld. Det kan behövas riktlinjer för hur man ska hantera husdjur i hemmen, eller om det finns missbruksproblematik. Även här uppmanar arbetsmiljöinspektionen till att man arbetar fram rutiner och policydokument.
Senast den 15 maj ska kommunen redovisa hur man ska komma tillrätta med de brister som framkommit i mötena med arbetsmiljöinspektionen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om