"Arbetsmarknaden blir större med snabbare bussar"
- Snabbare bussförbindelser främjar en större arbetsmarknadsregion, säger Anita Bohman (s) som sitter med i KLT:s styrelse.
Foto:
- Det tar alldeles för lång tid att arbetspendla i dag.
Det höga bensinpriset är annat som borde bidra till att fler bilister väljer att åka kollektivt.
Hon tror på förslaget att ordna så kallad matartrafik ut till de stora vägarna, där det är tänkt att bussarna ska gå. Hur matartrafiken ska fungera finns i dagsläget inget svar på.
- Förmodligen blir det lokaltrafiken, det vill säga kommunerna, som får stå för den här trafiken. I annat fall kan man samåka ut till de stora vägarna.
Även kommunalråd Harald Hjalmarsson (m) är positiv till att låta regionbussar gå direkt mellan huvudorterna i länet.
- Nackdelen är alltid att behovet är större än vad det finns resurser till, säger han.
Både Harald Hjalmarsson och Anita Bohman vurmar mest för Tjustbanan, när det gäller kollektivtrafiken i länet. Enligt Hjalmarsson kommer direktbussarna även att gynna Tjustbanan.
- Ju fortare bussarna går desto mer konkurrenskraftig blir kollektivtrafiken. Det här gör att KLT sparar pengar som i sin tur kan satsas på Tjustbanan, säger Harald Hjalmarsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!