Arbetet efter urspårning på Lucernan gick som på räls
- Allt flöt smidigt och snabbt i och med att många krafter hjälptes åt, berättar VD Carl-Johan Carlstedt på hamnbolaget VLI.
Västerviks kommun, VLI och tågoperatören Tågab satte in mobilkran, traktorlastare och andra fordon på olycksplatsen.
Det var ett tåg med massaved från Baltikum på väg till Rottneros Bruk i Värmland som vid 18-tiden spårade ur i den helt nybyggda växeln vid Båtvägen.
Misstanke finns om att spårvidden på något vis hade ändrat sig i järnvägsväxeln.
Det kan också ha hamnat något föremål i växeln som hindrat denna från att slå om, till exempel en större sten.
- Vi vet ännu inte vad som orsakade urspårningen. Det var vagnarna åtta, nio och halva tio, mitt i tågsetet, som plötsligt hoppade av rälsen då de passerade växeln, säger Västerviks kommuns transportledare Christer Johansson.
Sedan lasten lossats kunde vagnarna lyftas tillbaka upp på rälsen. Vid midnatt var allt klart och massavedståget kunde senare lämna Västervik.
- Tågabs VD Lars Yngström själv kastade sig i bilen och körde ned från Kristinehamn till Västervik. Han var senare mycket nöjd med vårt snabba arbete, säger Christer Johansson.
De tre godsvagnar som spårade ur står nu en bit längre ut på Lucerna. De måste få nya hjul och även besiktigas.
Också växeln är skadad och rälsen är knäckt på ett ställe. Det måste därför till reparationer på måndag.
- Ett nytt massavedståg ska gå från Västervik på måndag kväll, men det blir inga problem. Det kan köra på det nya, inre spåret förbi olycksplatsen, säger Christer Johansson.
En haveriutredning ska göras av Järnvägsinspektionen i samarbete med Svensk BanproduktionAB.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!