Arbetarbarn lever farligare
Barn till arbetare löper mycket större risk att råka ut för trafikolyckor än barn till tjänstemän. Ju allvarligare olycka, desto större är skillnaderna mellan grupperna.
Större risk. Risken att barn till arbetare skadar sig som cyklister är 20-30 procent större jämfört med barn till tjänstemän. Foto: Pressens Bild/Arkiv
Foto:
De barn som har det socialt och ekonomiskt lite sämre utsätts för större risker i trafiken än barn som har det bättre.
På fackspråk kallas det för olika socioekonomiska grupper. Man kan också dela in det i barn till arbetare och barn till tjänstemän.
- Det är överraskande stora skillnader i trafiken för de här barnen och ungdomarna. Det visste vi inte tidigare.
Det säger Marie Hasselberg, doktor i medicinsk vetenskap på institutionen för folkhälsovetenskap vid Karolinska institutet. Hon har skrivit en doktorsavhandling i ämnet.
Särskilt farligt lever arbetarbarnen så snart det finns motordrivna fordon med i bilden. Bland gående och cyklister finns det också en större risk, men den är inte så dramatisk. Risken att barn till arbetare skadar sig som fotgängare eller cyklister är bara 20-30 procent större.
- Det kan nog delvis förklaras av att vi byggt om många trafikmiljöer där barn vistas och att vi generellt sett gjort trafiken säkrare för gående, säger Marie Hasselberg.
- I Storbritannien, där man inte gjort samma insatser, är skillnaden mellan de olika socioekonomiska grupperna större även här.
För olyckor i motorfordon är risken för att barn till arbetare ska skadas mellan 70 och 90 procent större än för tjänstemännens barn.
- Och ju allvarligare skadan är, desto större är skillnaden mellan grupperna.
Marie Hasselberg har gjort sin undersökning genom att slå i register och studera databaser. På så sätt har hon fått fram både antalet skadade ungdomar och vilken socioekonomisk grupp de tillhör.
- Jag har inte kunnat se att kulturell eller etnisk bakgrund gör någon skillnad. Det verkar alltså inte som om barn med invandrarbakgrund är särskilt utsatta på grund av det.
Vad avhandlingen inte visar är dock orsakerna till skillnaderna mellan de socioekonomiska grupperna.
- Det är troligen en kombination av saker. Jag kan till exempel tänka mig att vilken typ av bil man kör spelar in. Det är ju troligt att barn till arbetare ha tillgång till äldre och därmed mindre säkra fordon än barn till tjänstemän.
- En annan förklaring är familjer med bättre ekonomi har råd med bättre säkerhetsutrustning. Det kan även handla om tillgänglighet.
Marie Hasselberg misstänker också att barn till arbetare generellt sett exponeras för större risker för att de vistas i mer utsatta trafikmiljöer.
Just nu arbetar hon med en undersökning om just detta, hur ungdomar använder trafiksystemet.
- Det är något som vi faktiskt inte har någon kunskap om alls i dagsläget, säger hon.
Det positiva med resultaten från undersökningen är att det finns förbättringspotential.
- Eftersom barn till tjänstemän lever så mycket säkrare i trafiken så går det ju att lyfta den andra gruppen till samma nivå. Jag tror att det handlar om att ge alla ett mer lika utgångsläge och samma förutsättningar i trafiken.
Marie Hasselberg syftar bland annat på körkortsutbildningen. Här visar undersökningar att barn med bättre socioekonomiska förutsättningar får mer tid att övningsköra med sina föräldrar.
- Det beror antagligen både på tillgång till bil och vuxna, vilket borde vara bättre hos tjänstemän än arbetare.
För att ge arbetarbarnen bättre förutsättningar vill Marie Hasselberg se en trafikantutbildning i gymnasiet.
- Inte en körkortsutbildning, utan en allmän utbildning som förbereder alla bättre för att ta körkort och vistas säkrare i trafiken. Det skulle åtminstone ge lite mer lika förutsättningar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!