- Jag tycker inte det känns bra. Varför skulle Västervik Framåt vara bättre lämpat än kommunen att sköta detta? Jag förstår inte det. Om det var en reklambyrå vore en sak, men de här är ju inte experter på marknadsföring. Är det för att gynna Roger Psajd som är moderat och vd där?, undrar Katsanidou, ledamot i kommunstyrelsen.
Varumärket Västervik ska utvecklas och förstärkas. Det är därför kommunledningskontoret föreslår att Västervik Framåt tar hand om "den breda marknadsföringen" av Västervik.
Katsanidou tycker att det är mycket pengar det handlar om också.
- Det är mycket pengar. Det är ju 1 700 000 kronor som ska dras från medborgarnas skattepengar. Då borde en upphandling komma till stånd. Om man ska få ut det bästa av skattemedlen då borde man göra på ett annat sätt.
Kommunledningskontoret föreslår kommunstyrelsen att besluta att godkänna ett tilläggsavtal med Västervik Framåt AB på 1 700 000 kronor. Där 800 000 redan är finansierade. Förslaget är att resterande belopp motsvarande 900 000 finansieras ur anslaget för prioriterade områden.
- Frågan om det går att hantera uppdraget som ett tilläggsavtal har formellt bedömts och kommunens upphandlingschef har bedömt att det går att se uppdraget som ett tilläggsavtal till aktuellt huvudavtal om näringslivstjänster, menar Carl-Magnus Mårheden, kommundirektör.
Kommunstyrelsen har valt att inte ta något beslut i frågan utan ska diskutera saken vidare.