– Vi flyttade båten av två skäl. Dels för att hjälpa kommunen att bli av med ett problem, dels för att vi själva behövde komma åt området där båten låg förtöjd, säger Krzysztof "Kristof" Szczepaniak som är produktionschef på Aquavilla.
– Vi tog på oss att bogsera den och kostnaderna för det. Nu har vi båten vid vår produktionsanläggning på Lucerna, så nu ligger den inte längre på kommunal mark, säger Krzysztof Szczepaniak.
Hur länge kan ni ha båten liggande hos er på Lucerna?
– Vi har inte satt någon deadline men ser helst att den är borta vid årsskiftet. Vi har en bra kommunikation med ägaren och förväntar oss att det ska lösa sig. Det är inga konstigheter.
– Om han vill sälja båten kan han göra det. Men annars är planen att båten ska skrotas på ett säkert sätt så att det inte blir fråga om oljeläckage eller dylikt.
Tomas Dalqvist har fortfarande siktet inställt på försäljning:
– Det finns intressenter som har hört av sig men än har det inte blivit någon affär, säger han.
Den segdragna tvisten mellan Astons ägare och kommunen har i korthet handlat om att kommunen velat få bort båten som legat still vid kaj i Västervik de senaste tio åren, senast vid Skeppsbron.
För några år sedan befarades att båten läckte olja och i våras begärde kommunen handräckning från Kronofogden, för att få bort Aston. Ägaren överklagade och ärendet landade hos tingsrätten. Men nu tycks alltså tvisten vara ur världen.