Äntligen premiär för biogaståget
På onsdagen var det äntligen dags. Då gick den första ordinarie turen mellan Linköping och Västervik med världens första, om än otursförföljda, biogaståg.
Världspremiär. Det var första gången någonsin som ett biogaståg rullade i reguljär trafik på onsdagen. Västerviks kommunchef Conny Jansson passade på att ta en titt i lokförarhytten hos Roger Hess som var lite stolt över att få vara med om den historiska händelsen. FOTO: ANDERS STEINER
Foto:
Rickard Wester som är miljösamordnare på kommunen och som har varit starkt engagerad i projektet med biogaståget döljer inte sin förtjusning över att jungfruresan nu har genomförts.
- Äntligen! Jag har väntat länge på det här. Det har varit ett jätteroligt projekt och jag hoppas att det kommer att gå bra nu också, säger han och får medhåll av kommunchef Conny Jansson som också anslöt för att ta en titt på tåget.
- Det är trevligt att trafiken har kommit igång nu, det visar att biogas faktiskt är ett bra alternativt bränslemedel även för tåg, säger han.
Conny Jansson ser också en fördel i att SJ och Östgötatrafiken nu har ytterligare ett tåg att ta till om något av de andra tågen drabbas av problem, något som varit vanligt förekommande den senaste tiden.
Lokföraren Roger Hess från Linköping såg nöjd ut sedan tåget rullat in på stationen.
- Det är absolut första gången i världshistorien som ett biogaståg kör i reguljärtrafik och det känns rätt så kul att få vara med om premiärturen. Det är nog framtiden det här, säger han.
Någon större skillnad på prestanda har han inte märkt.
- Det här tåget är väl så piggt som dieseltågen. Det blir inte sämre acceleration och det ska nog inte bli några problem att hålla tiderna, säger han.
Turerna har varit många kring det 25 år gamla Fiattåget av typen Y1. För ett år sedan köptes det in av företaget Svensk Biogas AB och genomgick en omfattande renovering för att anpassas efter det nya drivmedlet. Det har också fått ny inredning och färgsättning och innehåller en del tekniska finesser såsom storbildsskärm och eluttag för datorer.
Biogaståget skulle ha haft premiär på Tjustbanan redan vid årsskiftet men starten har skjutits upp flera gånger. Dels på grund av det tagit längre tid än väntat att lösa alla avtalsfrågor mellan Svensk Biogas å ena sidan och SJ/Östgötatrafiken å andra sidan. Det har lett till att tåget stått stilla längre än vad som är bra. Det har i sin tur medfört en del tekniska problem som gjort att starten fått skjutas ännu mer på framtiden.
Nu är tanken att tåget under vardagar ska gå en daglig tur fram och tillbaka mellan Västervik och Linköping under ett provår. Därefter ska driften och tekniken utvärderas.
Rickard Wester ser än så länge enbart fördelar med biogasalternativet, framför allt vad gäller miljöprestanda.
- Det luktar inte diesel och det blir lägre utsläpp än med vanliga tåg. Det är bra både för den globala och den lokala miljön. Dessutom blir det ju mindre buller på stationsområdet, säger han.
För passagerarna blir den största skillnaden ljudnivån i kupén som är betydligt lägre än på tåg med dieselmotorer.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!