Äntligen en äkta Golf GTI
VW Golf GTI är tillbaka på banan igen. På riktigt. Så här kul att köra har modellen inte varit sedan originalet kom 1976.
Foto:
Historien om Volkswagens GTI-bil började faktiskt redan 1973, medan VW Golf fortfarande var på projektstadiet och hette EA 337. Arbetet med en mera sportbetonad bil bedrevs i hemlighet eftersom utvecklingschefen tidigare gjort tummen ner.
Men när försäljningsavdelningen sökte något publikdragande till bilsalongen i Frankfurt 1975 slog den ?hemliga? gruppen till ? och erbjöd en knallröd Golf-prototyp med 110-hästarsmotor och bokstäverna GTI på bakluckan.
Succén var omedelbar och redan 1976 lanserades Golf GTI på marknaden.
Många hävdar att just den första generationen Golf GTI också var den roligaste. Sedan blev den dessvärre bara tråkigare och tråkigare.
Med årets upplaga av Golf GTI verkar ordningen vara återställd. Det här är ingen sminkad standardbil utan en riktig GTI. Förföriskt underhållande. Underhållningsvärdet förstärks av motorljudet och av de tre bokstäverna DSG på växelspaken, Direct Shifting Gear (kostar 14 000 kronor extra).
Man kan köra GTI:n som en automatväxlad bil, men DSG-lådan är faktiskt manuell och försedd med sex steg. Den styrs elektroniskt, men den stora skillnaden ligger i att den har två utgående axlar mot normalt bara en. Ettan, trean och femman ligger på den ena axeln i växellådan och tvåan, fyran och sexan på den andra. Båda axlarna är försedda med var sin lamellkoppling.
Låter man sedan elektroniken sköta resten går växlingarna på blixtsnabba 0,2 sekunder.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!