– Det har pågått en längre tid, berättar Olsson.
Företaget genomgick en rekonstruktion under 2022, något som inte lyckades vända lönsamheten. Spiken i kistan för åkeriet kom när småländska Emå-mejeriet också påbörjade en rekonstruktion. En viktig kund för Stadsbudskontoret, som transporterat deras färskvaror till livsmedelsbutiker.
– Folk säger att de vill köpa lokalt, men det verkar inte alltid stämma, säger Olsson.
Lösningen blev att begära Stadsbudskontoret Mikael Olsson AB i konkurs i slutet av januari.
Den observante kan däremot sett att företagets lastbilar fortsatt rulla på vägarna. Relativt omgående köptes konkursboet upp av det nybildade aktiebolaget SBK Västervik. De nya ägarna är Oskar Olssons dotter och svärson, Mova och Erik Henningsson. Arbetsnamnet kommer fortsätta att vara Stadsbudskontoret i Västervik.
Du står fortfarande som vd på Stadsbudskontorets hemsida, vad fyller du för funktion i det nya företaget?
– Jag har ingen sådan position längre, utan är endast med och rådgiver. Skulle haft skam i kroppen om jag ena veckan hade begärt företaget i konkurs för att sedan köpa upp det under ett annat namn, säger Olsson.
Istället blir hans huvudsyssla den enskilda firma han driver, som också rör sig i åkeribranschen.
Erik Henningsson beskriver Olssons roll i företaget som en kontaktperson. Genom åren har han byggt upp ett digert kontaktnät:
– Man kan se det lite som ett generationsskifte. Oskar har länge talat om att låta någon av barnen ta över.
Innebär ert övertagande någon förändring för driften?
– Vi kommer försöka göra mer saker själva. Men vi kör på som vanligt.
Samtliga 16 anställda och fordon från det gamla Stadsbudskontoret är nu en del av det nya. En del kontrakt följde med från konkursboet, andra ser makarna Henningsson till att omförhandla. Emå-mejeriet kör man återigen för:
– Men nu med en annan form av kontrakt som inte gör att betalningarna dröjer.
Det gamla Stadsbudskontoret brast i lönsamhet, hur ser ni på det?
– Åkeribranschen har aldrig varit någon drömbransch. Det handlar om små marginaler, men det finns jobb.
Bland annat syftar han på ovan nämnda Emå-mejeriet, livsmedelkoncernen Axfood och Axelssons i Aby.
Stadsbudskontoret har funnits i olika former sedan 1930-talet. Även framöver utgår körningarna från Västervik, Hultsfred och Kalmar. Utöver transporter arbetar man även med flytthjälp och magasinering.