Det plingade till i mobilen hos kvinnan. Avsändare verkade den kända e-handlaren Dustin vara. De meddelade att kvinnans beställnign var på väg.
Haken var att kvinnan inte gjort någon beställning. Hon blev orolig och ringde det nummer som fanns i meddelandet.
Där blev hon trevligt bemött, men fick beskedet att det verkade vara ett bedrägeri. Hon kopplades vidare till vad som skulle vara en bankperson för att sätta stopp på bedrägeriet. Där lurades hon att göra en inloggning på sin bank.
Hela upplägget var en fejk, med syfte att få tillgång till hennes bankkonto.
Efteråt konstaterades det att det gjorts två otillåtna uttag på sammanlagt 500 000 kronor.
Tidigare i veckan berättade vi om ett liknande bedrägeri. Även den gången blev bytet runt en halv miljon kronor. Vi har även berättat om försök där upplägget med ett bluff-sms använts, men där den drabbade anat oråd under samtalets gång och avbrutit kontakten med bedragaren.
Ulf Gollungberg vid Västervikspolisen säger att fallen kommer att gå vidare till de specialiserade poliser som arbetar med bedrägerier.
– Kanske kan man följa pengarna, säger han.
Om man drabbas av ett telefonbedrägeri av det här slaget så har han ett råd: Ring banken!
– I bland kan banken frysa betalningarna innan de gått iväg, men det gäller att vara snabb. Ring banken innan ni gör polisanmälan. Det är prio ett!