Anmäler Telia för datorbedrägeri
"Ett mycket sofistikerat sätt att skicka bluffakturor," säger Eva-Karin Mossberg på Janne Banan.
Anmälan innehåller anklagelser om datorbedrägeri.
Hon anser sig överdebiterad med cirka 20000 kronor under de tre år hon varit kund hos Telia.
- Det här är ett sofistikerat sätt att skicka bluffakturor, säger Eva-Karin Mossberg.
Hon berättar för VT att hon under lång tid kämpat med Telia för att få rätsida på räkningarna för internetuppkoppling.
- Jag kan bevisa att datorn inte varit i gång, att kontoret varit stängt, att ingen använt datorn.
- Ändå får jag räkningar för nattlig trafik och vid tidpunkter då jag varit bortrest. Att någon annan skulle ha använt datorn anser jag helt uteslutet, säger Eva-Karin Mossberg.
Hon har haft en Duocom-ISDN-anslutning. I slutet av förra året gick hon över till ADSL men överdebiteringarna fortsatte.
- Jag har vid flera tillfällen anlitat datatekniker som kontrollerat mina uppkopplingar och inställningar men det finns inte något fel.
- Jag har till och med bytt dator, utan router, och överdebiteringen fortsatte.
Eva-Karin Mossberg beskriver sina kontakter med Telia som mycket påfrestande.
- Tänk att jag vid ett tillfälle fick sitta i telefonen i två timmar och blev kopplad till tolv olika handläggare. Det är rena uttröttningsmetoden.
- En person jag pratade med kunde inte ta argument, det var samma fraser som återkom hela tiden.
- Jag lovades en kreditfaktura. Med posten fick jag i stället ett inkassokrav.
- Det påstås från Telias sida att det tagits beslut i frågan men jag har aldrig fått något beslut i min hand.
I den polisanmälan som hon gjort nämner hon att det finns flera företag i Västervik som drabbats av samma problem. Men uppfattning är att man inte gör något åt det utan accepterar att betala.
- Vid ett tillfälle pratade jag med en person på Telia om en massa nattliga uppkopplingar. Han sa att han skulle kolla "linan".
- Då upphörde samtalen. Om det var en tillfällighet eller efter hans påverkar kan jag inte uttala mig om men det är märkligt.
- Jag känner mig maktlös, varken jag eller någon annan företagare skulle kunna behandla kunden på det sätt som Telia gjort i det här fallet.
- Att föra en tvist mot ett så stort bolag skulle ruinera mig. Många andra känner samma frustration, man faller till föga och accepterar även om man är övertygad om att det är fel.
- De felanmälningar jag gjort har inte hörsammats av Telia. Några utredningar har inte gjorts på min begäran.
- Dessutom får man räkningar utan "följesedel" (samtalsspecifikationer, så man vet inte vad man betalar för. Det måste man betala extra för, säger Eva-Karin Mossberg som lämnade in en anmälan om datorbedrägeri tidigare i veckan. I går kom besked att det inte blir någon utredning, fallet läggs ner.
Samtidigt kom nya räkningar som visar på nattliga uppkopplingar, bland annat 48 stycken på nyårsafton.
- Telias hantering av reklamationer är klandervärd. Det minsta man kan begära ett felsökningsschema.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!