Anmälde butik efter tvist om DVD-spelare

Västerviksbon köpte en DVD-spelare hos en affärskedja i Västervik. Men den fungerade inte som han tänkt och nu har Allmänna reklamationsnämnden gett honom delvis rätt.

Västervik2008-12-01 15:23
DVD-spelaren kostade 4 696 kronor, men den fungerade inte som utlovat. Han menar att han fått felaktig information om produkten på minst fem punkter. Det upptäcktes när han läste bruksanvisningen. Klockfunktionen var felaktig och även timerinspelningen med "hoppande" ingångar vilket gjorde att mannen förstört 50 dvd-skivor. Han fick inte upplysningen om att han köpt en apparat avsedd för analog mottagning, detta trots att köpet skedde drygt ett halvår efter att digital marksändning infördes.Allmänna reklamationsnämnden anser att butiken är skyldig att avhjälpa felen utan kostnad för köparen. Det är också skäligt att han ersätts med 100 kronor för förstörda DVD-skivor, menar nämnden.Butiken hävdade att mannen bemötts på ett positivt sätt för att lyssna på problemet och gett tips och idéer för vissa funktioner som inte fungerade. Butiken motsatte sig sig mannens krav på återköp eller prisreduktion. En linje som också reklamationsnämnden gick på.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om