Ankarsrum ska tydligare profileras

Ankarsrum släpper sista tråden till Electrolux och låter den klassiska köksassistenten få nytt varumärke under namnet "Ankarsrum original" i stället för det gamla "Assistent". - Vi är väldigt nöjda och ser stora möjligheter med vår köksmaskin på nya marknader.

Miniatyrer av de nya förpackningarna till assistenten och tillbehören.Foto: Anders Jacobsson

Miniatyrer av de nya förpackningarna till assistenten och tillbehören.Foto: Anders Jacobsson

Foto: Anders Jacobsson

Västervik2012-08-28 00:00

Det säger Linus Palm, ansvarig på Ankarsrum Assistent AB, som försäljningsbolaget heter. VT kan som första tidning berätta om profilbytet, som nu sjösätts och som ska gnuggas in hos kunder och distributörer. I början av oktober börjar den "nya" produkten att distribueras.

- Vi vill bygga vårt eget varumärke i takt med att vi växer internationellt. Det är ett stort och viktigt jobb, säger Hanna Hägg, som fungerat som projektledare för den nya varumärkessatsningen.

Electrolux äger rättigheterna till varumärket Assistent. I stället väljer man nu att bygga upp verksamheten i det egna namnet Ankarsrum. Styrelsebeslutet togs i mars, så allt har gått väldigt snabbt. I arbetet med den nya grafiska profilen har man samarbetat med Byström Design i Västervik.

- Vi fortsätter vår linje att jobba med lokala samarbetspartner, säger Linus Palm.

Parallellt med nya profilen har man också jobbat med att ta fram en helt ny produkt, som det ännu råder hysch-hysch kring.

- Jag kan inte säga mer än att det rör sig om en köksmaskin.

Det ska ännu tydligare än tidigare framgå att köksmaskinen är en produkt tillverkad i Sverige, Småland och Ankarsrum. Det tidigare varumärket "assistent" är ett substantiv som inte säger så mycket om själva maskinen, har man resonerat. Med det nya varumärket vill man visa att man har total kontroll över tillverkningen och produkten som helhet.

I den nya profilen ingår förutom nya logotypen, som går i samma stil som den gamla, nya förpackningar, alla på fyra språk . Färgerna går i blått, grönt och orange. Samtidigt som man försökt bevara det gamla vill man vara i framkant designmässigt. Linus Palm framhäver enkelheten, ungefär som hos Ikea och Apple. Internationaliseringen blir ännu tydligare. Formspråket ska passa både i Skandinavien och övriga världen.

- På huvudförpackningen finns en Sverigekarta med Ankarsrum utsatt. Där berättar vi också historien om assistenten och trycker på funktionalitet och kvalitet. Det ska vi bättre profilera i vår kommunikation, säger Hanna Hägg.

I dag jobbar fem personer i försäljningsbolaget, två nya medarbetare har rekryterats senaste året.

- Vi ska fortsätta växa på marknaden, i år gör vi en omsättningsökning på ca 20 procent, säger Linus Palm.

Mycket är på gång på flera nya marknader, bland annat Australien och Sydafrika.

- Vi jobbar också med ett partnerskap i Taiwan, ett samarbete som vi hoppas ska få igång ökad försäljning även i Sydkorea, Japan och Kina.

Med det nya varumärket lämnar man en gammal tradition ända sedan första köksmaskinen introducerades år 1940.

- Det var inte utan vånda, men vi är helt säkra på att vi gör rätt.

Ankarsrum Assistent AB
Ett renodlat försäljningsbolag med fem anställda, som ingår i koncernen Ankarsrum Industries med Traction AB som huvudägare. De två övriga systerbolagen är Ankarsrum Motors AB och Ankarsrum Diecasting AB.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om