Mässan har närmare 400 utställare och är betydligt större än underleverantörsmässan på Elmia i Jönköping trots att det bara handlar om pressgjutning. Det säger en del om den för Die Casting så viktiga marknaden i Europa i allmänhet och Tyskland i synnerhet.
- Ca 65 procent av vår export går till jättestora kunder runt omkring Nürnberg. Man kan säga att det är vår hemmamarknad, säger Thomas Bohman.
Continental Automotiv Systems är Die Castings viktigaste kund. Företaget är en stor systemleverantör till bilindustrin. Ankarsrum Die Casting levererar komponenter till avancerade styrsystem för växellådor bland annat till Volkswagen och BMW.
-Marknaden är otroligt stor. Vii är en liten aktör i sammanhanget, men det är väldigt viktigt att vi syns och underhåller kontakterna med våra kunder och bokar möten med tänkbara kunder. Inom den här marknaden handlas det för många miljarder Euro och för vår del gäller det att öka våra marknadsandelar.
Utvecklingen för Die Casting har varit positiv. Omsättningen år 2009 var 45 miljoner kronor i jämförelse med 75 miljoner kronor förra året.
- Det ser bra ut, det område vi verkar inom är ganska stabilt, men vi lever ju i en värld som mycket snabbt kan förändra sig. Vi hoppas knyta nya kontakter som kan leda till ny produktion i Ankarsrum, säger Thomas Bohman.
Die Casting ingår i montern "Made in Sweden" tillsammans med tre andra svenska företag. Ett av dem är Richardssons verktygsservice i Västervik. På plats i Nürnberg finns företagets säljchef, Elisabeth Eidersjö. God representation från kommunen Sverigemontern med andra ord.