Andersson vill köpa färre tåg: "Utnyttja läget"

Anders Andersson (kd) vill att regionen bantar sin miljardbeställning av så kallade bimodala tåg, från tio till sex.

Anders Andersson tycker att förvaltningsrättens dom, som innebär att Transitio inte får teckna avtal med CAF och att upphandlingen måste göras om, ger Region Kalmar län en andra chans att analysera behovet av nya tåg.

Anders Andersson tycker att förvaltningsrättens dom, som innebär att Transitio inte får teckna avtal med CAF och att upphandlingen måste göras om, ger Region Kalmar län en andra chans att analysera behovet av nya tåg.

Foto: Arkiv

Västervik2020-09-22 05:00

Efter en dom i förvaltningsrätten om att upphandlingen måste göras om, vill Andersson i egenskap av vice ordförande i kollektivtrafiknämnden att Region Kalmar län utnyttjar det läge som uppkommit och omprövar behovet av nya tåg.  

I regionens framtagna infrastruktursatsningen under namnet ”Snabbstart för sydöstra Sverige” återfinns delelektrifieringen först efter år 2023 påtalar han.

"När vi får klartecken från regeringen om delelektrifieringen av både Stångådalsbanan och Tjustbanan har vi anledning att ta ställning till om beställningens omfattning ska utökas", skriver han i ett brev till ordförandena i regionstyrelsen och kollektivtrafiknämnden.

Bimodala tåg kan gå på både el och diesel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!