Anbudsförfarandet har startat
Fortfarande oklart om det blir tåg eller buss på Tjustbanan.
På Trafikrådets i Östergötland möte på torsdagen togs frågan upp men bara som ett informationsärende.
-Vi informerades om var i upphandlingsprocessen vi befinner oss. Alla parter är intresserade av fortsatt trafik på banan, det har trafikrådet tidigare markerat. Men med vilket färdmedel den bedrivs, är inte det viktigaste för oss, säger Sten-Anders Hofvendal, chefstjänsteman på Trafikrådet i Östergötland.
Upphandlingen av trafiken på banan kommer att skötas av den tre år gamla myndigheten Rikstrafiken, som har regeringens uppdrag att sköta upphandling av icke lönsam, interregional trafik. Sedan i vintras har Rikstrafiken tillsammans med KLT och Östgötatrafiken diskuterat hur upphandlingen ska gå till och kostnaderna fördelas.
- Samverksansavtalet skrevs under i förra veckan, berättar Bosse Andersson som är utredare på Rikstrafiken.
Anbudsförfarandet har precis satt igång. Rikstrafiken har begärt in anbud på tre olika alternativ på transportmedel längs banan. Ett är att fortsätta med den typ av tåg, Y1:or, som körs på sträckan i dag. Ett annat är att vid sidan av Y1:orna dessutom utveckla en variant av Y2:or, det vill säga moderna tåg typ Kustpilen. Det tredje alternativet är att köra buss på sträckan.
Att köra med bättre tåg skulle inte behöva bli så extremt mycket dyrare än de andra alternativen, visar Rikstrafikens beräkningar.
-Jag vet att Kalmarsidan är väldigt angelägen om att få tåg. Men om det blir tåg- eller busstrafik på sträckan beror helt och hållet på anbuden, säger Bosse Andersson.
De inkomna anbuden ska öppnas i mitten av september och Rikstrafiken hoppas att upphandlingen ska vara klar ungefär en månad senare.
-Vi är angelägna om att ett beslut tas så fort som möjligt, säger Bosse Andersson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!