- De orden är inte relevanta för oss, de känns förlegade.
Det säger Michael Claesson, en av två lärare som kommer undervisa enligt de nya metoderna som tas i bruk till hösten. Michael berättar att begreppen hindrar ett fritt utbyte då de placerar elever och lärare i förutbestämda roller. Det ska bli ett mer kreativt format på undervisningen.
Det hela handlar om "ett redaktionellt arbetssätt" där traditionella klassrum byts ut mot samarbetsytor och lärarna kommer vara en integrerad, om än styrande, del i ett lag som utgörs av elever.
Läraren Peter Habbe berättar att skolan styrs av samma kunskapsmål som andra skolor men att vägen dit i det här fallet ser helt annorlunda ut. I nyhetsredaktionen kommer eleverna arbeta utifrån rubriker, exempelvis inrikes, i den tänkta publikation som kommer bli resultatet av arbetet. Publikationen kommer att publiceras på internet och innehålla bilder, filmer, texter och olika format och den blir resultatet av två veckors arbete. Efter dessa roterar man för att täcka in så många områden som möjligt.
Eleverna kommer arbeta mot deadlines och avhandla aktuella ämnen i sin omvärld. Lärandet sker dels i kunskapsinsamlandet och dels när eleverna skriver och själva producerar slutresultatet. Det är "learning by doing".
- Vi vill riva den mur som finns mellan skolan och "verkligheten". Det här ett sätt att göra det på. Det är uppgiften som ska styra "schemat", inte tvärtom, säger Peter Habbe.
En dag i veckan är det tänkt att en fortbildningsdag ska äga rum. Det är för att fånga upp de moment som kan missas vid det redaktionella arbetssättet, som tillexempel praktiska delar i undervisningen av idrott och dans men även vissa matematiska kunskaper.
Det är de anställda vid skolan som tagit fram metoden som nu ska användas i undervisningen. Traditionella examinationer, prov, kommer heller inte finnas kvar, förutom i de nationella proven. Eleverna, eller medarbetarna, kommer att betygsättas utifrån det arbete de genomför och på sättet de genomför det.
Ann Karlsson går för närvarande i årskurs 9 på Alphaskolan och är en av de elever som kommer vara med från start när terminen börjar i höst. Ann tycker att det ska bli spännande.
- Det är mycket lärarnas förtjänst att jag börjar på gymnasiet också. Vi har alltid jobbat med ett friare och mer kreativt lärande, jag tror på idén.