?Almi förstår sig inte på IT?

IT-innovatör tycker det är svårt att få gehör för nya idéer i Kalmar län.

Västervik2004-10-16 01:00
? Hade jag bott i Stockholms län, eller till och med Östergötland, hade jag mötts av en helt annan förståelse.
Lars Cornell anklagar Almi företagspartner för att rutinmässigt säga nej till en företagsidé utan att ha satt sig in i den.
Cornell, som är ingenjör med förflutet i ABB och sedan många år tillbaka boende i skärgården utanför Lofta, har under det senaste året lagt ner jobb på ett program för att lagra text och bild på ett strukturerat sätt.
Idén föddes ur hans hembygdsintresse. Cornell ville lagra några lådor med ärvda gamla bilder digitalt. Tillsammans med bilderna skull det finnas skriftlig dokumentation. Han började med att titta på de etablerade databasprogram som finns på marknaden, dessa förkastades snabbt.

Istället bestämde han sig för att utveckla ett eget program.
Hittills har han fått hjälp av Nutek och Regionförbundet med bidrag och lån. Lars Cornell har hyrt hjälp av en programmerare i Stockholm för att förverkliga ideerna. Programmet har börjat få konturer även om en hel del arbete återstår.
När Cornell demonstrerar programmet för VT fallerat det några gånger, men hans idéer är ändå tydliga.

Han visar hur man enkelt ska kunna knyta textinformation till en bild. På ett gammalt skolfoto gör han flera länkar så att när man klickar på en viss person så kommer den personens biografi upp. Via biografin kan man svinga sig vidare i informationsdjungeln. Man kanske väljer att klicka på en släktings namn, och får på så vis upp bild och biografi om släktingen.
Sättet att organisera och länka information ser Lars Cornell oändliga användningsområden för. Han nämner flera möjligheter. Ikea skulle kunna göra digitala monteringsanvisningar för sina möbler, polisen skulle kunna använda programmet för att lagra information om utredningar, inför nästa riksdagsval skulle en stor informationsdatabas om alla kandidater kunna byggas upp...

Problemet enligt Lars Cornell är bara att få andra att inse möjligheterna.
Det är här hans kritik av Almi kommer in.
? De är alldeles för inriktade på den gamla tidens företag. Helst ska man tillverka en produkt som går att ta på. I länet finns kanske fyra, fem personer med kompetens inom mitt område, och ingen av dem jobbar på Almi.
Lars Cornell menar att det är omöjligt att i förväg förklara hur en sant innovativ produkt kommer att bli i slutänden.
? Tror du att Leonardo da Vinci skulle kunna förklara Mona Lisas leende i förväg, undrar han retoriskt.

Men måste inte Almi förväg göra en riskbedömning av affärsidén?
Lars Cornell håller med, men invänder mot Almis metodik. Han nämner till exempel kravet på marknadsundersökningar. De fungerar inte på verkligt innovativa produkter enligt Cornell.
? Hur ska man kunna undersöka människor behov av en produkt som inte finns än, och som de inte vet hur den fungerar?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om