Allt fler Tjustbor vill köpa lokalodlat och ekologiskt

Intresset för ekologiskt och närproducerat ökar. Det är de butikschefer som VT talat med eniga om.

Väljer ekologiskt ibland. Heléne Derbert brukar köpa kravbananer och hon köper aldrig utländskt kött. - Jag väljer svenskt kött, gärna lokalproducerat. Det får kosta lite istället, säger hon.

Väljer ekologiskt ibland. Heléne Derbert brukar köpa kravbananer och hon köper aldrig utländskt kött. - Jag väljer svenskt kött, gärna lokalproducerat. Det får kosta lite istället, säger hon.

Foto:

Västervik2007-09-17 00:25
På så väl Konsum i Gamleby som Västerviksbutikerna Coop Forum, ICA Kvantum, Willys och Hemköp märks det att kunderna gärna väljer ekologiska och närproducerade varor.
- Suget efter närproducerat och ekologiskt har ökat mer och mer sen förra våren. Kunderna frågar efter allt från ekochips och knäckebröd till specerier och färskvaror, säger Nils Molin, Konsum i Gamleby.

På Willys i Västervik har butikschefen Peter Zeylon också märkt av en ökad försäljning av ekologiska produkter. De senaste sex månaderna har Willys försäljning i Sverige ökat med 17 procent. Kunderna är också mer intresserade av närproducerat.
- De köper framför allt ekologiska grönsaker, kryddor och potatis, men om det skulle kosta lika mycket att köpa det ekologiska alternativet som det vanliga skulle vi sälja ännu mer. Vissa drar sig för att köpa ekologiskt om det är lite dyrare, säger Peter Zeylon.

På Hemköp har efterfrågan på krav- och rättvisemärkt kaffe ökat markant.
- Efterfrågan har ökat 15 till 20 procent det senaste året, säger Peter Storck, ställföreträdande butikschef på Hemköp.
Även på Coop Forum och ICA Kvantum i Västervik är trenden densamma.
- Vi säljer mer av nästan alla ekologiska produkter. På ett år har försäljningen av ekologisk mellanmjölk ökat med 51 procent, säger Katarina Arvidsson på Kvantum.
Coops butikschef Anders Ahl kan dock inte peka ut någon speciell produkt som säljer bra och han tycker att det är svårt att avgöra om Coops kampanjer är orsaken till viss del av den ökade försäljningen eller om det beror på att produkterna är kravmärkta.

Peter Storck, ställföreträdande butikschef på Hemköp, menar att debatten om klimatet och transporter bidragit till kundernas ökade efterfrågan.

Anders Ahl på Coop Forum i Västervik håller med om att folk i allmänhet är med medvetna.
- Nu väntar vi bara på koldioxidmärkningen. Det rimmar illa att sälja amerikanska bigarråer när det är säsong här, säger han.
Ingmar Kroon, presschef på Axfood där Willys och Hemköp ingår, menar att det har skett ett trendbrott.
- Nu är kunderna beredda att betala mer för ekologiska varor. Det som begränsar är hur mycket varor vi lyckas köpa in. Jag tror att det skulle öka ännu mer om fler började odla ekologiskt, säger Ingmar Kroon.
ICA Kvantums Katarina Arvidsson tror även att högkonjunkturen gör att man tänker mer på omvärlden.
- När det är lågkonjunktur sjunker intresset. På så vis ligger det rätt i tiden, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om