Alla varor måste vara prismärkta

Konsumentrådgivaren kollar in skyltfönster.

Av estetiska skäl väljer Lotta Nelson på Hemslöjden att ange alla priser på en och samma lapp i skyltfönstret. Foto: ANDERS LILJEGREN

Av estetiska skäl väljer Lotta Nelson på Hemslöjden att ange alla priser på en och samma lapp i skyltfönstret. Foto: ANDERS LILJEGREN

Foto:

Västervik2004-07-17 01:00
Undrar du vad de där snygga byxorna du såg i skyltfönstret kostar?
Tala med Maria Ström, energi- och konsumentrådgivare i Västervik. Under veckan har hon varit runt och kontrollerat prismärkning i skyltfönster. Lagen säger nämligen att alla varor som finns i skyltfönstret ska vara tydligt prissatta.
Maria Ström har gjort stickprovskontroller på ungefär 20 butiker.
- Nästan samtliga har prismärkt många varor, men har några få som saknar utsatt pris.
Okunnighet om lagen och stress tycks vara de vanligaste orsakerna till slarvet. Överlag har dock Maria Ström mött en positiv stämning när hon varit ute hos handlarna.
Lotta Nelson som har drivit Hemslöjden i Västervik i tio år känner väl till lagen.
- Vi är jättenoga med det. Kanske är det en fördel att vi skriver alla prislappar för hand. Då blir det svårare att glömma.
Tydlig prismärkning i absolut närhet till varan utmärker enligt Maria Ström det ideala skyltfönstret. På Hemslöjden har man valt en annan variant, trots att Lotta Nelson är medveten om att det blir lite svårare för kunden.
- Vi förenklar det genom att sätta ut en enda plansch med alla priser på. Det kanske inte är det lättaste för kunden, men jag tycker det ser så lappigt ut annars.
Som kund känner sig Lotta Nelson förvirrad varje gång hon kommer till ostdisken.
- Trots att jag tittar på kanten så hittar jag inte priset på den ost jag håller i handen. Kanske är det så rörigt med prismärkningen för att de har ont om tid, men det är inte bra för kunden att inte ha koll på vad det kostar.
Maria Ströms svar på den situationen är att kunderna måste bli bättre på att kräva sin rätt.
- Det finns många lagar som är till för konsumenterna, men som få känner till.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om