Alla kan bli vinnare

Skolinspektionen har granskat Västerviks skolor och kom i går med sin rapport. Allt för få elever klarar av att nå kunskapsmålen - det är en av slutsatserna som dras.

Västervik2009-03-27 00:07
Endast 75 procent av eleverna i årskurs 9 når godkänt betyg i samtliga ämnen, av dem som fortsätter på gymnasieskolan är det endast 73 procent som fullföljer sin utbildning. Siffrorna ligger strax under riksgenomsnittet och är värda att ta på största allvar. Överraskande siffror - nej, politiker och tjänstemän inom barn- och utbildningsförvaltningen har länge brottats med dessa men menar att Skolinspektionens rapport sporrar dem att fortsätta och intensifiera sitt arbete. Det är bra - man ska inte ge sig förrän varenda en av kommunens elever klarar sig igenom skolan. Åtminstone ska målet för politikerna och tjänstemännen vara det. För statistiken kan en procent hit eller dit vara egalt, för den enskilde kan det betyda allt.Bakom statistiken och procentsatserna finns individer som lider varje dag de öppnar matteböckerna och inte klarar av att göra läxan. Där finns tjejer och killar som tycker att utbildningen de går är allt för teoretisk, där finns de som inte hinner få den hjälp de behöver och de som varje dag försöker att klara de uppsatta målen, men som hur mycket de än kämpar inte når upp.Bakom brister i dokumentation i form av individuella utvecklingsplaner och åtgärdsprogram finns otydliga riktlinjer och brister i direktiv. Där finns stressade lärare vars arbetsuppgifter blir allt fler och kräver allt mer tid samtidigt som de sociala utmaningarna blir fler och större. Samma lärare brinner varje dag för sitt jobb och sina elever och vill inget hellre än att hinna med alltsamman.Så ser det ut i Västervik, så ser det ut på många andra håll i vårt land. Vi ska inte glömma det när vi talar statistik - det är människor det handlar om.Kommunen arbetar mycket för att försöka undersöka var problemet ligger som gör att Västerviks elever inte presterar högre. Antalet lärare med examina är tämligen högt i kommunen och det borde i sig borga för att det är god kvalitet på undervisningen.Sett utifrån ett större perspektiv kommer de reformer regeringen genomför under de närmaste åren att förändra förutsättningarna i skolvärlden. Nya läroplaner, ny gymnasieskola, lärlingsutbildning och ny lärarutbildning. Dessa är inga universalbotemedel mot Västerviks dystra statistik. Däremot talar allt för att exempelvis fler skulle klara av att nå kunskapsmålen i gymnasieskolan om alternativet lärlingsutbildning fanns. Med betyg och nationella prov i tidigare åldrar, utvärderas kunskapsinlärningen ännu tydligare än i dag. Något som kan vara värt att notera är att det är de elever som gått i mindre skolenheter i de första skolåren som når högst betygsgenomsnitt i årskurs nio. Små enheter i de tidiga skolåren, och gärna med fler alternativa valmöjligheter, borde således borga för bättre resultat när sexåringarna fyller moppe.Det är i de tidiga skolåren grunderna läggs. Det är inget nytt och revolutionerande. Men det gäller att ta lärdom av det när det satsas framåt. Då kan alla bli vinnare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!