Alla bilister i Västervik ville byta däck samtidigt

Onsdagen och torsdagen blev kaotiska för Västerviks gummiverkstäder. Sedan SMHI gick ut i radio och tv med höstens första varning för snö och svår halka ringde telefonerna i ett. Alla bilister ville ha sina vinterdäck monterade. Omedelbart!

Stefan Gustafsson måste hålla ordning på alla muttrar och fälgsidor till sommardäcken. Man förvarar nämligen 2 800 däck åt kunder i sina lager.
Foto: Karin Hertz

Stefan Gustafsson måste hålla ordning på alla muttrar och fälgsidor till sommardäcken. Man förvarar nämligen 2 800 däck åt kunder i sina lager. Foto: Karin Hertz

Foto: Karin Hertz

Västervik2010-10-22 00:00
- Det är likadant varje höst. Det är så väderstyrt. Exakt den dag vädertjänsten varnar för den första snön blir vi helt nedringda. Direkt, och precis samtidigt, vill alla ha sina vinterdäck påsatta, suckar Stellan Magnusson som driver Gummicentralen på Holländaregatan i Västervik.För Stellan och hans personal har årets mest intensiva och jobbiga period just inletts, med flera timmars övertid varje dag. På våren är det lugnare, med hjulbytena utspridda över en betydligt längre tid.- Det är bara att kavla upp. Vi är helt däckade varje kväll när vi går hem just nu, säger Stellan med ett skratt.På torsdagsmorgonen smattrade de tryckluftdrivna mutterdragarna som ett helt kompani kulsprutepistoler i Gummicentralens verkstäder, intill holländska kvarn. Tre man tog i en aldrig sinande ström hand om var sin bil ungefär varje kvart, vid var sin fordonslift.- Jobbet går fort men det är också lite plock utöver själva skiftandet av hjulen. Hjul ska tvättas och speciella fälgsidor och muttrar till sommardäcken ska placeras i särskilda påsar, säger montören Stefan Gustafsson innan han smattrar fast fem nya muttrar på ett vinterhjul.Vid en maskin längst in i verkstaden står unge Johannes Nyman och monterar nya vinterdäck på fälgar.Kunden Minna Holmquist, med 3-åriga dottern Nora, tycker det känns skönt att bilen nu fått toppenfina vinterdäck runt om:- Vi ska köra upp till Stockholm i helgen. Då kan det vara bra att inte riskera att halka på sommardäcken. Min sambo bokade en tid redan i förra veckan, innan SMHI varnade för snö. Nu känns det bra.Fler och fler kunder väljer att förvara sina sommar- och vinterdäck i gummiverkstadens stora lagerlokaler.Gummicentralen har i dag 700 kunders 2 800 däck på långa rader av hyllor. Förvaringskunderna är oftast äldre personer och företag. Ett känt biluthyrningsföretag har en egen, hel avdelning.Fördelningen mellan dubbdäck och dubbfria, så kallade friktionsdäck, är ungefär fifty fifty. Det beror på vad som skrivs i media för tillfället.- Det är svårt att säga vad som är bäst. Visst är friktionsdäck bättre för miljön, men vill du ha maximal säkerhet för din egen del så är dubbdäcken säkrare. Det helt perfekta däcket existerar inte, säger Stellan Magnusson som anser att var och en själv måste väga olika för- och nackdelar mot varandra.- I dagarna har forskarna kommit fram till att dammet från bilars bromsbelägg är det riktigt miljöfarliga ute på vägarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om