All sponsring tas inte från marknadsföringskontot

VT har slumpmässigt tittat på några av marknadsföringsanslagen under förra året.
Gränsö slotts ljusstöperi, Rotary och Loftahammars golf AB är några som fått ta del av kommunstyrelsens marknadsföringspott.

Västervik2006-02-28 00:25
Gränsö slotts ljusstöperi är ett företag som vid ett flertal tillfällen under de senaste åren fått ta del av kommunens marknadsföringspengar.
- Vi köper ofta in representationsgåvor av dem, säger kommunchef Conny Jansson.

Även Loftahammars golf AB har de senaste åren fått ta emot 5 500 kronor ur kommunstyrelsens marknadsföringspott. Det är vad det kostar att få ha Västerviks kommuns logga på en av flaggorna vid golfbanan i Loftahammar.
- Det är kommunalråd Harald Hjalmarsson som köpt reklamplats på en av våra tio flaggor, berättar Marianne Lund, anställd på golfbanan.
Förra året fick också Rotary ett bidrag på 1 000 kronor till sitt 100-årsjubileum.

Som VT berättat om tidigare kommer man i årets budget även att satsa en halv miljon kronor på att marknadsföra Västervik speedway.
- Det är ett extra insatt beslut och drabbar inte kommunstyrelsens marknadsföringskonto, som även detta år ska ligga på 200 000 kronor, säger Conny Jansson.
Inte heller de 200 000 kronorna som kommunen sponsrar arrangemanget Baltic Boat Meet tas från kommunens marknadsföringsanslag.
- Det handlar om en näringslivsinsats varför pengarna tas från vårt utvecklingskonto, säger Conny Jansson.

Skillnaden mellan marknadsföring och utveckling är dock hårfin.
- Om man använder marknadsföringen för att stärka kommunen och få till en sysselsättningseffekt betraktas det som utveckling, säger Conny Jansson.
Jansson medger dock att det är väldigt svårt att mäta effekten av marknadsföring och reklam.
- Men gör vi inget öppnar vi inte upp några möjligheter att synas.
Det som bokförs som marknadsföringskostnader är enskilda händelser utan krav på sysselsättningseffekt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om