Äldre knuttarna lever farligt
Återfallsknuttarna, de som skaffar motorcykel på äldre dar, fortsätter att öka. Men allt för många ger sig ut i trafiken utan att ha övat tillräckligt.För även om det är unga mc-förare som löper störst risk, är över hälften motorcyklisterna som dör över 35 år gamla.
Återfallsknuttarna. Att köra mc är inget ofarligt nöje för varken unga eller gamla. Samtidigt som andelen mc-förare över 35 år ökar så dör allt fler av återfallsknuttarna i trafiken. Foto: Thomas Arnroth
Foto:
Mäter man i stället bara antalet döda mc-förare ser det helt annorlunda ut.
Under 2006 dog 56 mc-förare enligt Vägtrafikinspektionens preliminära siffror. Av dessa var mer än hälften över 35 år. Och det är den äldre gruppen mc-förare som står för ökningen av antalet mc-döda sedan 2002.
- Oavsett hur säker och lugn förare man än är, så är det alltid mycket farligare att åka mc än bil, säger Örjan Ellström, mc-åkare och ansvarig för all mc-statistik på Vägtrafikinspektionen i Borlänge.
Under de senaste tio åren har antalet återfallsknuttar ökat lavinartat. 1996 fanns det 76 000 mc-ägare som var äldre än 35 år. Nu är de uppe i 227 000. Därför är det inte särskilt förvånande att allt fler äldre mc-förare skadas och omkommer.
Orsakerna är självklart flera, men i många fall handlar det om bristande vana och kunskaper hos förarna.
- När jag tog mitt mc-kort för 15 år sedan fick man lära sig att man ska köra mc som man kör cykel, att man ska ligga vid sidan på körbanan. Det har man helt gått ifrån. I dag säger man i stället att man ska ligga mitt i körbanan, precis som en bil. Som motorcyklist ska man ta sin plats på vägen. Det handlar om att göra sig synlig och tydlig.
Enligt Örjan Ellström är det många som underskattar hur svårt det är att köra mc.
- Bara det här att bromsa är så annorlunda. I en bil trycker man ned en bromspedal, på mc:n måste du bromsa bakhjulet med foten och framhjulet med handen. Missar du att bromsa med handen får du helt enkelt inte stopp på mc:n, säger han.
De flesta mc-olyckor sker på 70-vägar, vilket ofta är krokiga och smala landsvägar.
- I en del fall tror jag att olyckorna kan bero på att föraren inte riktigt klarat styrningen. Det krävs en del träning för att ta skarpa kurvor på ett bra sätt, särskilt om man ökar farten lite.
Men många gånger är det faktiskt inte mc-förarens fel att olyckan sker.
- Jag tror att många lite äldre motorcyklister glömmer bort hur dåligt man syns. I alla korsningar måste man räkna med att bilisterna inte ser en. Man kan inte köra efter vad reglerna säger, även om du har företräde kan du inte ta för givet att bilisten ser dig. Vad spelar det för roll om du har rätt, men blir påkörd och dör?
Den farligaste mc-kombinationen är en ung förare som kör en extremt snabb sportmotorcykel. Däremot verkar det inte som om äldre förare blir farligare på en snabb mc än en glidare från Harley Davidson.
Majoriteten av återfallsknuttarna kör en HD eller en japansk HD-kopia. I England ser trenden helt annorlunda ut, där kör de så kallade newborn riders, främst de japanska sportmotorcyklarna.
- I Sverige handlar det för många om mycket mer än att köra mc, det handlar om ett helt paket av frihet där en HD-liknande mc ingår och gärna en jacka med fransar också, konstaterar Örjan Ellström.
Med lite träning och eftertanke blir den friheten heller inte onödigt farlig.Äldre mc-förare bryter ben oftare. Ungefär 20 procent av alla trafikanter som hamnar på sjukhus är motorcyklister eller mopedister. Den vanligaste diagnosen är fraktur, och vanligast bland frakturerna är benbrott av något slag. Den näst vanligaste diagnosen är hjärnskakning.
Det är främst de äldre motorcyklisterna som drabbas av frakturer.
Sjukhustiden för en mc-patient är i snitt sex dagar, men det är de äldre förarna som vårdas längst och mest. Patienter som är över 65 år och som bryter något ben när de krockar eller kör omkull med sin mc vårdas till exempel i snitt tolv dygn på sjukhus.
Källa: Vägtrafikinspektionen
Antal omkomna fördelade efter åldersgrupp
Ålder: 0-34 år, 35+ år
1996 30, 11
1997 24, 12
1998 26, 14
1999 16, 20
2000 22, 17
2001 24, 14
2002 23, 14
2003 28, 19
2004 22, 34
2005 22, 24
2006* 22, 31
1996 30, 11
1997 24, 12
1998 26, 14
1999 16, 20
2000 22, 17
2001 24, 14
2002 23, 14
2003 28, 19
2004 22, 34
2005 22, 24
2006* 22, 31
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!