?Äkta bredband blev snigelband?

Christer Milton betalade för 10 Mbit/s men fick bara en tiondel av den utlovade hastigheten.

Foto: ANDERS LILJEGREN Christer Milton på Idrottsgatan i Västervik nappade på Bredbandsbolagets erbjudande om äkta bredband på upp till 10 Mbit/s.

Foto: ANDERS LILJEGREN Christer Milton på Idrottsgatan i Västervik nappade på Bredbandsbolagets erbjudande om äkta bredband på upp till 10 Mbit/s.

Foto:

Västervik2004-11-13 01:00
Christer Milton på Idrottsgatan i Västervik är besviken på Bredbandsbolaget. Efter bara fyra månader som kund hos dem går han nu tillbaka till sin tidigare internetoperatör, Telias bredbandsbolag Scanova.
? Hos Telia betalade jag 449 kronor månaden för ett ADSL-bredband med en hastighet på upp till 8 Mbit/s. Den 17 juli nappade jag på Bredbandsbolagets erbjudande om att få ?äkta bredband? på upp till 10 Mbit/s för bara 399 kronor. Två meg extra till ett 50 kronor lägre pris.
? Det lät ju perfekt när man som jag laddar ned mycket musik över Internet.
Christer Milton blev också tvungen att betala en anslutningsavgift, ett engångsbelopp, på 1.900 kronor till Bredbandsbolaget.

? Tyvärr höll de inte vad de lovade. 10 Mbit/s hade jag bara i en månad. Då fungerade allt klockrent. Sedan sjönk hastigheten successivt till, vid vissa tillfällen, endast 0,5?1,0 Mbit/s.
Christer Milton får sitt bredband genom telejacket. Hans datorutrustning är toppmodern och med högsta kapacitet. Före den 17 juli gick det utan problem att få ut närmare 8 Mbit/s ur grejorna.
? Det funkade alltid. Även om det inte varje gång kom upp i 8 Mbit/s så fick jag åtminstone 7 Mbit/s. Att nu säga att det är telenätet det är fel på håller alltså inte.

Efter den första ?smekmånaden? hos Bredbandsbolaget började plötsligt hastigheten på bredbandet sjunka dramatiskt.
? Vid vissa tillfällen gick det över huvud taget inte att komma ut på nätet. Jag var irriterad och ringde Bredbandsbolagets kundtjänst flera gånger. Bara att komma fram dit krävde en hel del tålamod. Man fick ofta vänta 20 minuter i telefonkö innan någon svarade.
Både Bredbandsbolaget och Telia har, vid olika tillfällen, haft sina tekniker hemma i Christer Miltons lägenhet. Telia äger det telenät som Bredbandsbolaget hyr in sig på.
? De har mätt och mätt, men inget av bolagen fann något fel de var villiga att ta på sig. Även teknikerna fick med sina utrustningar samma problem som jag, både med att komma ut på nätet och att uppnå överenskommen hastighet på bredbandet.

Det som Christer Milton, och även en kamrat till honom som bor i Piperskärr, tycker är lite märkligt är att Bredbandsbolaget själva tycks kunna styra vilken hastighet på bredbandet varje kund ska ha.
? Så snart man ringer och klagar säger de bara ?ja, men då skruvar vi väl upp farten på ditt telenät lite?. Därefter har man genast 9?10 Mbit/s i ett par veckor. Det är som om de gör detta för att tillfälligt tysta de enstaka kunder som protesterar för mycket. Efter en tid sjunker hastigheten på nytt.
? Jag misstänker att Bredbandsbolaget har ett nät som egentligen inte orkar med att ge alla kunder 10 Mbit/s. Därför måste de dra ned farten hos majoriteten. Detta känner i så fall inte gemene man till. Har man inte speciella datorprogram för att själv köra så kallade TP-test är det svårt att se exakt vilken fart man har.

? Ett företag får inte ta betalt för något man inte levererar, säger en arg Christer Milton som nu anmält Bredbandsbolaget till Konsumentverket för falsk marknadsföring.
Samtidigt har han fått ett nytt erbjudande från Bredbandsbolaget ? nu om att få 24 Mbit/s direkt ur telejacket!
? De har mätt mitt telenät och säger att det tål en så hög hastighet. Trots att jag oftast bara kunnat erhålla 1 Mbit/s& Johan Lindgren är vice vd på Bredbandsbolaget. Till VT säger han att Miltons problem beror på svagheter i Telias nät.
? Det som är skälet till att vi nu har tagit tillbaka Christer Miltons abonnemang och kompenserat honom för de kostnader han haft, är att vi tyvärr inte lyckats få upp en tilltäckligt hastighet hem till honom.

? Den enda slutsats vi kan dra är att den äldre kopparledning som går ut till hans lägenhet i husen på Idrottsgatan i Västervik är av sådan kvalitet att det inte går att köra fullt på alla abonnenter. Vid för många samtidiga användare räcker kopparledningen helt enkelt inte till.
? Detta är en del av infrastrukturen vi hyr som vi inte kan göra något åt, helt enkelt.

Varför var det då hög hastighet på bredbandet hela den första månaden?
? Det beror helt enkelt på att så många nappade på det erbjudande vi gick ut med. I takt med att produkten blev alltmer populär sjönk hastigheten i vissa, äldre nät, säger Johan Lindgren.
? Vi försöker använda fiberoptikkablar med hög kapacitet så långt ut mot abonnenten vi kan. Just här verkar det dock vara en infrastruktur vi inte har rått på.
Fakta/ BredbandI bredbandssammanhang talar man ofta om överföringshastigheter. Framför allt då man tar emot filer med mycket information, till exempel musik och filmer, ska hastigheten vara hög. Annars tar det många timmar i stället för tio sekunder att ?ladda ned? en låt eller en film med många bit.
1 Mbit/s innebär en hastighet på en miljon bit per sekund. 10 Mbit/s betyder alltså tio miljoner bit per sekund. Ett vanligt telefonmodem klarar bara 0,56 kBit/s, det vill säga 56.000 bit per sekund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om