Adéle satt fast fem dygn på flygplatsen

Adéle Gustafsson, 20 år, från Västervik satt fast i Bangkok i Thailand och fick sova fem nätter på ett kallt flygplatsgolv. - Aldrig mer Finnair, vi fick ingen information om hur vi skulle ta oss hem. Katastrofalt dåligt!

Hemma igen, men trött och sliten efter de fem dygnen på flygplatsen i Bangkok.Foto: Anders Steiner

Hemma igen, men trött och sliten efter de fem dygnen på flygplatsen i Bangkok.Foto: Anders Steiner

Foto: Anders Steiner

Västervik2010-04-29 17:21
I dag är hon tillbaka på jobbet på Intersport, trött och sliten efter mardrömmen i Bangkok. Hon är en av tusentals askmolnsdrabbade resenärer. Adéle och hennes kompis har varit ute och rest i Asien i tre månader. Den 20:e april kl 00.15 skulle flyget mot Sverige lyfta, via Helsingfors och sedan Landvetter i Göteborg. Slutet på ett fint reseäventyr i Thailand, Bali och Malaysia. - Vi kom till flygplatsen tidigare på dagen och för att vänta in flyget. Men vid infodisken hos Finnair möttes vi av en lapp där det bara stod att flyget var inställt och att vi skulle lämna namn och telefonnummer. Men det var aldrig någon som hörde av sig från bolaget, säger Adéle.I stället fick de försöka få hjälp hos flygplatspersonalen som enbart kunde hänvisa till flygplatskällaren där de fick dela sovplats bland hundratals andra drabbade.- Första natten fick jag inte en blund i ögonen. På dagarna såg vi kaoset på flygplatsen där folk nästan slogs vid grindarna för att försöka komma med något plan.På dagarna försökte de få mer information från flygbolaget utan att lyckas.- Vi vågade inte heller ta oss till Bangkok på grund av oroligheterna där. Vi fick höra att polishuset var utsatt för ett sprängattentat och att det var oroligt på gatorna.Hos Finnairs lokala personal gick det inte att få fram någon information om när de skulle tänkas få biljett hem igen.- Vi kunde inte göra annat än att vänta.Hemma i Västervik började föräldrarna att agera.- Men det var som att köra huvudet i väggen när vi försökte få fram något vettigt besked från Finnair, säger Adéles pappa, Hans Gustafsson. De tolv personer som vara bokade hem till Sverige på samma plan höll ihop hela tiden - också i ilskan mot flygbolaget. - Folk var rejält irriterade och deppiga, det var otroligt jobbiga dygn. Först på den femte dagen flög Finnair ner två personer som hjälp till de strandsatta resenärerna.Klockan tre på natten det sjätte dygnet ordnades en buss fram och 40 minuters tur till ett hotell i närheten.Efter två nätter på hotellet kom så beskedet.- Vi fick 45 minuter på oss att packa ner våra grejer. Vi hade fått plats med Lufthansa till Frankfurt och sedan 14 timmars väntan på flyget till Göteborg.Där väntade tjejernas anhöriga. Sent på tisdagskvällen var dom hemma igen.- Det är inte acceptabelt av Finnair att behandla sina resenärer på det här sättet. Andra flygbolag skötte det bättre, det kunde vi se på flygplatsen, säger Adéle.På Finnairs informationsavdelning i Helsingfors beklagar man de problem som uppstått. Enligt bolaget var trycket extremt hårt på mobilnätet i Bangkok och genom olika missöden mellan operatörerna kom många SMS-meddelande inte fram till resenärerna. Men på Finnair säger man sig ha gjort allt man kunnat för att hjälpa de resenärer som suttit fast på flygplatserna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om