Åbro gjorde upp i godo och slipper medieuppbåd
Agent krävde 22 miljoner av bryggeriet. Uppgörelse dagarna före förhandling.
Faksimil ur VT 27 november 2003. Det blir ingen förhandling mellan Åbro och agenten. De har gjort upp i godo och medial uppmärksamhet. Kravet på Åbro var 22 miljoner kronor.
Foto:
De skulle då ha gjort upp i en segsliten tvist.
I går kom besked om att parterna gjort upp i godo.
Därmed slipper de tvistande parterna massmedial bevakning.
Vad uppgörelsen innehåller är en affärshemlighet mellan Åbro och agenten. Inga summor nämns förutom att parterna ska stå sina egna rättegångskostnaderna.
Det är inte alls ovanligt att parter som tvistar med varandra under lång tid gör upp i godo när det närmar sig en huvudförhandling i rätten.
I det här fallet hade tisdag och onsdag i nästa vecka avsatts för förhandlingar vid Västerviks tingsrätt. De är inställda. Därmed även den väntade mediabevakningen. Förhandlingen hade varit offentlig för allmänheten.
De senaste veckorna, sedan avslöjandet om muthärvan på Systembolaget, har det massmediala intresset för tvisten mellan Åbro och agenten var mycket stort.
Akten som finns på tingsrätten har kopierats och skickats till många redaktioner runt om i landet.
Tvisten började redan för två år sedan. Det var Lennart Wenngren Marketing AB som stämde Åbro för avtalsbrott och krävde skadestånd på sammanlagt 22 miljoner kronor i uteblivna provisioner. Agenten ansågs sig ha lyft Åbro från ett lokalt bryggeri till ett rikstäckande. Omsättningen hade tiodubblats under samarbetstiden.
Åbro har hela tiden hävdat att det var rätt att häva avtalet.
Åbros springande punkt var att agenten inte följt Systembolagets policy, trots påpekanden.
Agenten har hävdat att de inte behövde följa policyn.
Av rädsla för att bli utslängt från Systemet valde Åbro att avbryta samarbetet. Men en stämning som följd.
Handlingarna i akten visar på graverande uppgifter från agenten. Bland annat att egen personal var inne och jobbade i butiker med pallplaceringar, att en konkurrent bjöd kunder på World Cup i Åre. Det beskrivs även hur nöjd en kund från Linköping var efter en bjudresa till Stockholm med övernattning, teater och middag och som kronan på verket en massa öl på rummet.
Ingen av parterna har kunnat nås för en kommentar.
Mycket talar för att Åbro fått betala en rejäl slant för att få saken ur världen och därmed oönskad publicitet.
Tidigare i veckan avslöjade TV4:as Kalla Fakta att Åbros direktör Henrik Dunge personligen var reseledare när kunder bjöds på utlandsresor.
Något han avböjde att kommentera.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!