58 ton långtradarekipage gled i väg utan chaufför i Ankarsrum

Här på Kungsvägen i Ankarsrum gled en långtradare med släp utan förare 80-talet meter innan föraren kom ifatt ekipaget efter korsningen på Bruksvägen.

Här på Kungsvägen i Ankarsrum gled en långtradare med släp utan förare 80-talet meter innan föraren kom ifatt ekipaget efter korsningen på Bruksvägen.

Foto:

Västervik2005-02-26 00:25
Ekipaget gled i backen på Kungsvägen utan förare. Efter cirka 80 meter lyckades Bengt Olsson och komma ifatt och hoppa in i förarhytten och stanna fordonet.
Det var i tisdags kväll vid 18-tiden som Bengt Olsson kom till Ankarsrum för att leverera industriprodukter åt Ankarsrum Industries AB. Fortfarande höll snöstormen i sig och Bengt Olsson hade svårt att hitta till fabriken.
Efter järnvägsövergången i samhället svängde han till vänster ut på Kungsvägen men var rädd att han inte var på rätt väg, då det inte fanns någon informationstavla. Då han såg bussterminalen utanför stationshuset beslutade han sig för att fråga någon efter vägen.
- Jag la i alla bromsar och hoppade av. Vägen här var plan så vitt jag kunde bedöma. Bakom mig stannade en personbil och föraren gick ur bilen. Samtidigt som jag fick en vägbeskrivning av honom skrek han "titta, bilen glider", berättar Bengt Olsson som fortfarande är chockad av händelsen.

Långtradaren med släp accelererade nerför backen på Kungsvägen. På vänster sida om det 24 meter långa ekipaget sprang Bengt Olsson för att nå fram till förarhytten. I korsningen med Bruksvägen slog backspegeln på höger sida i övergångsskylten. Strax därefter hann Bengt Olsson i kapp och fick stopp på det 58 ton tunga ekipaget sedan han hoppat in i förarhytten.
- Jag har mardrömmar om vad som kunde ha hänt. Jag hade koll på att vägbanan var plan, i annat fall hade jag naturligtvis inte vågat stanna. Turligt nog kom ingen människa till skada.
- Det är upprörande att ingen information över samhället finns vid infarten till Ankarsrum. Jag har kört långtradare sedan 1963 och har aldrig varit med om så en dåligt skött väg. Det var isen under snön som fick ekipaget i rullning då de varma däcken smälte snön när de kom i direkt kontakt med isen. Det är för sorgligt att snålbrist på sand blir en fara för folks säkerhet, säger Bengt Olsson upprört.

Efter att han fått hjälp med att backa in ekipaget på Bruksvägen med lasten till fabriken var det så dags med nästa chock. En personbil som körde ut från matvaruaffärens parkering stannade på backkrönet för att sedan glida mitt framför långtradaren.
- Turligt nog så stod jag nästan stilla eftersom jag hade sett bilföraren komma ut från parkeringen. Tack och lov så blev det bara plåtskador på såväl hennes som min bil. Så trots allt elände så känner jag tacksamhet att ingen kom till skada, säger Bengt Olsson.

Åke Berggren, produktionsledare vid Vägverket är ansvarig för genomfartsleden i Ankarsrum. På tisdagen plogades vägen kontinuerligt från middagstid fram till klockan 22 och redan fyra timmar senare återupptogs plogningen.
- Denna dag och natt var det totalt meningslöst att sanda då det var snöoväder. Vid plogning i normala fall så sandar vi direkt om behov finns. Här hade det inte ens hjälpt om vi hade haft sandat när vi plogade det dygnet, säger Åke Berggren.
För Bengt Olsson som kör industriprodukter till kunder i Blekinge och södra Småland kommer i fortsättningen att avhålla sig från turer vintertid till Ankarsrum.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om