50 år sedan Verkebäcksbron stod klar

I dag, 5 december, för 50 år sedan var det en stor dag för Verkebäck, Gladhammar, Kalmar län och till och med för en stor del av landets bilister. Den mäktiga Verkebäcksbron invigdes.

50 år. Den höga bron i Verkebäck invigdes av landshövding Ruben Wagnsson för exakt ett halvt sekel sedan. Foto: ANDERS LILJEGREN

50 år. Den höga bron i Verkebäck invigdes av landshövding Ruben Wagnsson för exakt ett halvt sekel sedan. Foto: ANDERS LILJEGREN

Foto:

Västervik2006-12-05 00:25
Det blågula bandet klipptes av landshövding Ruben Wagnsson inför ögonen på bland andra generaldirektör K G Hjorth och dessutom ett stort antal inbjudna samt förstås många som ville ta del av den historiska händelsen.
Den över 30 meter höga bron var efterlängtad. En av dåvarande riksfyrans största flaskhalsar var delen genom Verkebäck. Många som är 55+ till åldern minns säkert de långa väntetiderna när järnvägsbommarna var fällda inne i samhället. Och det var de ofta. Trafiken på smalspåret var stor.

Vägingenjör Karl E Bergquist beskrev vägsträckan genom Verkebäck så här vid sitt tal i samband med broinvigningen.
"Slingrig, urkrokig, backig, smal och inklämd mellan tätbebyggelse och bergväggar. Farlig järnvägskorsning. Trafikvådlig, smal och svag träbro i hårnålskurva."
Protester mot vägsträckan hade pågått under många år och tog riktig fart 1931. Men det skulle dröja ytterligare drygt 20 år innan beslut fattades om ett brobygge. Ett bygge som pågick i närmare två år med start 10 januari 1955 och invigning den 5 december 1956. Kostnaden var 2,7 miljoner kronor.
Västerviks-Tidningen skrev naturligtvis om invigningen. Men de största rubrikerna under denna period hade ändå krisen i Ungern och svenska medaljer i de pågående olympiska spelen i Melbourne. Dessutom hade tidningen börjat med julpristävlingen Dagens ordspråk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om