5 miljoner investeras

Hamninloppet ska studeras närmare. Färjerederier kräver möjligheter att köra med större fartyg.

För att omlastningen av gods som kommer in i Lucernahamnen ska bli mer effektiv vill kommunen bygga ett nytt järnvägsspår närmare kajen. Foto: MAGNUS GLANS

För att omlastningen av gods som kommer in i Lucernahamnen ska bli mer effektiv vill kommunen bygga ett nytt järnvägsspår närmare kajen. Foto: MAGNUS GLANS

Foto:

Västervik2004-05-05 01:00
Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår att 4,85 miljoner kronor investeras i Lucerna.
För pengarna ska ett nytt järnvägsspår byggas, spontningen vid kajen ska förbättras och så ska en utredning göras av vilka åtgärder som krävs för att bredda inloppet in till Västervik.
Kommunalrådet Harald Hjalmarsson berättar att farleden in till Västervik har varit ett bekymmer när kommunen jagat en ny intressent som vill driva färjetrafik mellan Västervik och Baltikum.
- Startas det trafik kommer det att göras i mindre skala, men de rederier vi har haft kontakt med har velat vara säkra på att trafiken ska kunna växa och de ska kunna köra med större fartyg.
Utredningen kommer att kosta 250000 kronor. Först efter det kan man få en uppskattning av vad breddningen av farleden skulle kosta.
- Men det lär röra sig om tiotals miljoner, säger Harald Hjalmarsson.
Vägen fram till en breddad farled kommer att vara lång.
- Vi har blivit förvarnade om att arbetet med tillståndsansökningarna nästan kommer att vara mer omfattande än själva arbetet att bredda farleden, säger Harald Hjalmarsson.
Någon breddning kommer inte att ske med mindre än att det verkligen kommer igång en färjetrafik.

Vilka kontakter har ni?
- Vi har haft djupare kontakter med tre rederier, säger Harald Hjalmarsson.
Han låter förstå att det inte kommer att offentliggöras något avtal inom den närmaste tiden.
De tre rederierna verkar alla studera möjligheterna till linjetrafik mot de baltiska länderna. Just nu avvaktar man vad EU-utvidgningen kommer att medföra.
En skillnad mot när VV Line drog igång för några år sedan är att persontrafiken blivit mer attraktiv.
Närmare i tiden ligger ett nytt industrispår för godstrafiken med järnväg. Det nya spåret kommer att byggas närmare kajen. Det underlättar lastningen på järnvägsvagnarna betydligt.
Den minnesgode kanske minns att det fanns ett sådant spår längre tillbaka i tiden. Vid en brand kröktes delar av spåret, och i det läget valde man helt sonika att lägga asfalt över spåret.
Kostnaden för det 400 meter långa spåret uppskattas till 1,7 -2,1 miljoner kronor.
Slutligen behöver en hundra meter lång sträcka av kajen underhållas. Spontningen som ska förhindra att kajen undermineras genom att fyllnadsmassor läcker ut i havet behöver bytas ut.
Kostnaden beräknas till 2,5 miljoner kronor.
Underhållsarbetena kommer att innebära en störning för hamnentreprenören VLI:s verksamhet, samtidigt som VLI kommer att kunna dra nytta av investeringarna när arbetet är klart.
Det har lett fram till en ekonomisk uppgörelse där VLI får sin nyttjanderättsavgift för hamnen sänkt med 460000 kronor under 2004. Det beloppet ska sedan VLI betala tillbaka under de kommande sex åren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om