40 år sedan dagen H

I dag är det exakt 40 år sedan den historiska dagen då Sverige bytte körfil och gick över till högertrafik. H-dagen var noga förberedd och engagerade hela nationen. I Västervik förflöt övergången smärtfritt.

Förberedelser. Högertrafikkommissionen hade en gigantisk informationskampanj inför bytet till högertrafik och tidningarna skrev spaltkilometer. Så här såg VT ut den 2 september, dagen innan den historiska händelsen. Foto: Elin Lundholm

Förberedelser. Högertrafikkommissionen hade en gigantisk informationskampanj inför bytet till högertrafik och tidningarna skrev spaltkilometer. Så här såg VT ut den 2 september, dagen innan den historiska händelsen. Foto: Elin Lundholm

Foto:

Västervik2007-09-03 00:25
Den historiska H-dagen förbereddes med rigorösa insatser. Högertrafikkommissionen, HTK, informerade med stora annonser som angav hur man skulle bete sig i trafiken, "gott humör är till god hjälp"skrev man bland annat. Någon som VT intervjuat tyckte att det var "så mycket information att man har svårt att smälta allt."
Lördagen den andra september 1967 kostade Västerviks-Tidningen 50 öre. Rubrikerna på förstasidan löd "Optimism inför H-trafiken", "Både gammal och ung visar lugn inför H."
1955 folkomröstade Sverige i frågan, då sa 82,9 procent av väljarna nej till högertrafik. Men tolv år senare, 1963, beslutade svenska riksdagen, med stor majoritet, att införa högertrafik i Sverige.

Ja, så var det då dags för dagen då trafikbilden skulle spegelvändas. Natten till söndagen den 3 september 1967 arbetade 50 man med att ändra vägmärken i Västervik under ledning av dåvarande gatuchef Gunnar von Sivers. Dessutom var 70 poliser och 23 militärer insatta för att hjälpa vilsna trafikanter till rätta. Totalt fanns det 4 500 vägledare i Kalmar län vars främsta uppgift var att "förhindra vänsterbeteende"."Dagen H förorsakar, naturligt nog, det största polispådrag som någonsin förekommit i vårt land." skrev VT.
"Ta det lugnt och bli inte förargade över de ändringar som gäller och som ni kanske inte genast fattar", uppmanade kommissarie Bengt Norrman Västerviksborna.

Klockan ett på natten stannade Sverige. Endast utryckningsfordon och fordon med specialtillstånd fick vara ute på vägarna. Fram till klockan fem på morgonen gällde fortfarande vänstertrafik, några sista skälvande timmar. Västerviks-Tidningen hade fått specialtillstånd att köra under de timmar då det var trafikstopp för alla motorfordon. "De första högertrafikanterna vi såg var tre cyklande damer som på järnvägsbron snyggt och prydligt höll sin högerkant." skrev man.
I Hylands hörna höll man uppesittarkväll inför den historiska händelsen, "Olof Palme trafiktalade till folket" och Prins Bertil uppmanade folk att ge sig ut på vägarna så fort som möjligt.
De enorma förberedelserna lönade sig. Måndagen den fjärde september, ett dygn efter omläggningen skrev VT "Dagen H utan olyckor i distriktet". "Vi körde H-trafik som om vi haft bilen fullastad med ägg". Några uppgavs ha "vänstertänkt" i bland, men annars förflöt allt väl, folk hjälpte varandra till rätta med glatt humör i den intensiva trafiken.
"Det var verkligen en natt att minnas" "Här i Västervik låg spänning i den regnvåta luften" skrev VT.
Fotnot: Citaten är hämtade ur Västerviks-Tidningen, lördagen den 2 september och måndagen den 4 september 1967.
Höger- och vänstertrafik
I Europa kör i dag bara ö-nationers invånare på vänster sida: Storbritannien, Irland, Cypern och Malta. Nästan alla andra vänsterländer har också band till det före detta brittiska imperiet: Sydafrika, hela Östafrika, Indien, Pakistan, Bangladesh, Australien, Nya Zeeland plus en rad små ö-nationer. Japan har också vänstertrafik. Kina har både och, eftersom Hongkong behållit vänstertrafiken.
Sverige var näst sist att byta sida i Europa; 1968 övergick också Island till högertrafik. (TT)


I god tid före morgonen den 3 september 1967 hade vägar byggts om, bussar köpts in eller byggts om, nya trafikskyltar satts upp, bilarnas strålkastarinsatser bytts till högerassymetriskt ljus och tejpats för med mera med mera. Mellan klockan 01 och 06 rådde körförbud med undantag för nytto- och utryckningsfordon.
Klockan 04.50 stannade alla bilar, som fick köra, på vänster sida för att mycket sakta rulla över till andra sidan. Klockan 05.00 fick de fortsätta på höger sida. De som trots allt då stod på en motorväg tvingades invänta polisen för att få hjälp.
Samtidigt avtäcktes alla högerskyltar och vänsterskyltarna började monteras ner eller täckas över.
Från klockan 06.00 fick alla svenskar begå premiären utom i Stockholms och Göteborgs centrala delar, där trafiken släpptes på klockan 15. (TT)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om