29000 uppkopplingar mot nätet på fyra dagar
"Flextronics var här och kunde inte hitta något fel. Nonchalant av Telia".
Foto: MAGNUS GLANS Andreas Oscarsson, datatekniker och Pelle Svensson på Koneo i Västervik drabbades av 29 000 oförklarliga uppringningar under fyra
Foto:
Helst plötsligt började datorn koppla upp sig mot ett nummer.
På fyra dagar gjordes inte mindre än 29000 uppkopplingar.
Varje uppkoppling varade i fyra sekunder.
Varje uppkoppling kostade 31 öre.
När Pelle Svensson på Koneo bad Telia om att få en samtalsspecifikation reagerade personalen på Telia.
- Oj, då, jag kan inte skicka dig specifikation på alla samtalen, var den reaktion jag fick, säger Pelle Svensson.
Telia skickade honom en specifikation på en av de fyra dagar när uppkopplingarna pågick.
Specifikationen upptar 34 sidor. Sida och upp och sida ner förkunnar att ett och samma nummer kontaktats. För att direkt bryta kontakten.
Hos Koneo finns dataexpertis.
- Vi kunde inte hitta något fel alls, säger Andreas Oscarsson, legitimerad datatekniker.
Pelle Svenson berättar att företaget tog ett Duocom-abonnemang i avvaktan på en långsiktigt lösning. Den första räkningen som kom var på nästan 28000 kronor.
- Sedan tog vi bredband, till en fast kostnad.
Men vad som hände under de fyra dygnen är höljt i dunkel.
- Vi tog hit Flextronics personal två gånger och de kunde inte hitta något fel. Vi har inte ändrat våra inställningar.
- Konstigt att man inte reagerar på Telia när något sådant här uppstår.
- Jag blev mycket nonchalant behandlad av Telia när jag försökte nå en uppgörelse, jag fick inte ens svar.
- Telia borde ha skickat en person som letat efter felet, jag hade gärna betalat extra för det, säger Pelle Svensson.
- Man vill ju inte dra i gång en process utan vi föll till föga och betalade räkningen, säger Svensson.
Hos Koneo uppmärksammades inte de 29000 uppkopplingarna förrän räkningen kom.
Under perioden hade det varit problem med linjen och det var därför Flextronics kopplades in.
- Kanske kan det ha varit åska som orsakade problemet, vi vet inte.
- Men Telias utspel att de säger sig ta ansvar för sin utrustning är bara nonsens, säger Pelle Svensson.
- Vi hade Telias utrustning.
Tidigare har VT berättade om Janne Banan och Bilekonomen som råkat ut för samma problem. Det finns fler företag i Västervik som drabbades av oförklarligt höga räkningar när de hade Duocom, det vill säga två kanaler.
Telia hävdar envist att felet ligger hos kunden.
Koneos samlade dataexpertis avfärdar det påståendet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!